Ut med retro,
Postman Pat er in

Etter Detroit-utstillingen blir det alltid masse diskusjon om trender innen design. Unge designere jeg har chattet med er ganske enige, i 2001 er temaet Postman Pat, mens retro er helt ute.

Publisert

Noen beskriver dette som et slapt, saggete design som er helt i stil med surfing og snow-boarding, og definitivt noe som dagens foreldregenerasjon, de som har vokst opp med ”aero-look ikke vil kjøpe.

Postman Pat-design later til å være en velbrukt definisjon (og noen lurer veldig på om Honda har løst Postman Pat problemet – han pleier jo alltid å lappe til katta si når han smeller igjen bakdøren).

Men mer beskrivende er antagelig betegnelsen Chunky Cube, ”firskåren kubikk – går det på norsk?

Samtidig er det mange som vender tommelen ned for nye retro-design. For eksempel lurer flere på hvorfor Fords J.C. Mays, som var så langt inni Chunky Cube-temaet i fjor, med sin 24-7 serie i Detroit, og sin Newman-designede bil fra Tokyo, har ramla for fristelsen til å lage noe så heavy som sin Forty-Nine.

(Der hører forresten historien om Sniper inn. Ikke før hadde Ford avduket 49’ern, med Gospel-kor og nostalgisk Mays – ”dette er noe jeg alltid har drømt om – før Chrysler distribuerte fotos av Troy Trepaniers Sniper. En custom-bil bygget på en 54 Plymouth Savoy med full Viper inni. Meldingen var klar, hvorfor roter Ford med slikt når custom-gutta alltid har klart dette så meget bedre?)

Men poenget til disse folkene er at Ford hadde et overlegent forsprang, og så mistet de kanskje motet. Trist.

Ellers noterer jeg følgende derfra:

BMW X: For radikal.

Crossfire: Forutsigbar.

Ford EX: Se hva Ducati Monster har startet!

Nissan Z: So what?

Ny Viper: Fremdeles en Viper.

Volvos sikkerhetskonsept: Flott å se et konsept basert på annet enn styling.

BILDER:
Bilde: Ford 021C concept
Bilde: Ford 24-7 concept
Bilde: Honda Neukom concept
Bilde: Honda X concept
Bilde: Ford Forty-Nine concept
Bilde: Sniper Custom Car

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS