-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Formula Student: racerbilbygger på skolen
Nå er det snart på tide at noen tekniske læreanstalter i Norge også blir med. Fra Sverige finner vi både Chalmers i Gøteborg og Luleå, og Polyteknisk i Finland er også med i år. Med i hva? Formula Student, et arrangement der studenter presenterer og kjører racerbiler de har konstruert og bygget selv.
Dette ga gjenlyd i studentkretser, så den engelske ingeniørforeningen, ImechE lagde sine europeiske regler. Og der er det ikke bare snakk om banke sammen en Olabil med en hårete mc-motor og prøve å få den til å holde noen runder rundt en bane. Her snakker vi om en oppgave som skal løses gjennom et tre års lære-prosjekt. Vi snakker om konstruksjon og material-lære, vi snakker om praktisk arbeid med sveiseflammer og dreibenker, vi snakker om kost-beregning og budsjett-ansvar, vi snakker om presentasjon og markedsføring og vi snakker om toppen av kaka: å vise at den går så bra at den vinner på banen også.
Ford er en av hovedsponsorene bak arrangementet. Hvorfor? Helt åpenbart sier de, da står vi først i køen for å kunne rekruttere talentene.
Også i år skal selve presentasjonen og løpet finne sted i begynnelsen av juli. 3 dager tar det og da har over 50 universiteter og høyskoler vært gjennom det hele. Såpass mange er det forresten fra andre nasjoner enn Storbritannia nå at ImechE arbeider med å finne et annet vertskap neste år, slik at det kan bli et Europeisk og ikke bare et Britisk arrangement i fremtiden.
Dersom du ønsker å presse lærerne dine i retning av dette så start på www.formulastudent.com, derfra kommer du deg videre dit du skal. Så regner vi med en norsk bil i 2005?