-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Alejandro de Tomaso er død
I starten av BILs historie tror jeg vi skrev mer om de Tomasos biler, enn om Ferrari og Maserati til sammen. Alejandro de Tomsa var et friskt pust i mytenes Modena. Sjørøver, anarkist, opportunist, og en festlig fyr å være i lag med. Festlige biler bygde han også. Nå er han død, 74 år gammel.


Alejandro de Tomaso og hans S125 Benelli scooter
Alejandro de Tomaso og hans S125 Benelli scooter
Men da var det for lengst kona, Isabelle, som hadde overtatt styringen av det som var igjen av imperiet. Og det var ikke annet enn et passe stort verksted der man monterte italienske motorer inn i russiske off-roadere, hvor man restaurerte gamle de Tomasoer, hvor man hadde et museum i det ene hjørnet og hvor man bygget en og annen Bigua og solgte Mangusta-prosjektet til Qvale.
I sin tid hadde denne argentinske innflytteren, som egentlig kom til Italia for å kjøre Osca sammen med sin rike amerikanske hustru, kontroll over egne fabrikker, over Maserati, over Ghia, over Moto Guzzi og over Benelli. Noen av de beste italienske kjapp-bil-konstruktørene og –designerne jobbet for ham, alle var sure på ham mens de gjorde det, alle snakket varmt om ham etterpå. Han gikk ut og inn av multimillion-forretninger med Ford, Ford følte seg alltid lettere snytt men surfet allikevel høyt på denne forbindelsen. Han var i det hele tatt en fyr med enorm sans for teater og dramatikk og det kommer ikke til å bli det samme å besøke Hotel Canal Grande lenger.
Du finner en omfattende gjennomgang av bilhistorien hans blant våre bilmerkeomtaler. Og merket har sin egen hjemmeside på www.detomaso.it.