2004: Fiat Panda

Selv for en som tar en spiseskje Fiat til frokost hver morgen for å holde seg i form, er dette nesten utrolig. For 11. gang har et av Fiat-gruppens produkter blitt utnevnt til Car of the Year. Denne gangen var det Panda, foran blant andre Meriva og Golf.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det kanskje ikke ukjent at denne nedskriver er forholdsvis underveldet av hele Årets Bil arrangement. Juryen består av 58 motorjournalister fra 22 europeiske land – svært mange av dem forholdsvis selvoppnevnte, eller med posisjoner som har gått i arv – akkurat som i et gammeldags monarki. Disse heltene er så interessante at de har vært observert på store bilutstillinger med egne navneskilt, slik at alle skal se hvor importante de er.

Og så velger de. Betydningsfulle biler som Mercedes 600 (den gamle) og Rolls-Royce Silver Shadow har vært på podiet, Austin 1800 og Renault 9 har vært blant vinnerne. Imponerende!

Juryen legger faktisk vekt på at den jobber med å finne en eneste vinner blant floraen av nye biler, og juryen alene vet vel hvordan man kan avgjøre om en VW Touran, Touareg, Multivan eller Golf er best, og i så fall bedre enn en Mazda 2, 3 eller RX 8. Og så holde den opp mot betydningsfulle konkurrenter som Smart Roadster og Jaguar XJ.

Og av en eller annen grunn biter bilfabrikkene fremdeles på. Japanerne jobber som gale for å hente tittelen til seg. Italienerne har en viss rutine i det. Tyskerne rister oppgitt på hodet hver gang. Og journalistene i juryen synes hele tiden at de gjør en glitrende jobb.

Nå skal ikke jeg påstå at Årets Bil behøver ha noe som helst med suksess å gjøre, jeg skjønner veldig godt at NSU Ro 80 ble Årets bil i 1968, men når Europas mest-tapende bilfabrikk er den som har produsert flest Årets Bil er det i hvert fall noe som tyder på at juryen ikke akkurat stemmer populistisk.

Som sagt, jeg elsker Fiater, men en Fiat-aksjonær er nok ikke like begeistret. Ikke en Fiat-eier heller, sannsynligvis, for da hadde kanskje markedsandelen, omsetningen og profitten sett litt annerledes ut. Det er med andre ord åpenbart at når juryen stemmer inn årets bil stemmer de ikke som bileiere, men som journalister med forholdsvis frilynt tilgang på gratis bil og andre goder.

Sjekk denne listen over Fiat-konsernets plasseringer gjennom tidene.

  • 1965. Austin 1800 vant mot Autobianchi Primula og Ford Mustang
  • 1967: Fiat 124 vant mot BMW 1800 og Jensen FF
  • 1968: NSU Ro 80 vant med Fiat 125 på annen og Simca 1100 på tredje.
  • 1969: Peugeot 504 vant mot BMW 2500/2800 og Alfa Romeo 1750
  • 1970: Fiat 128 vant mot Autobianchi A112 og Renault 12
  • 1972: Fiat 127 vant mot Renault 15/17 og Mercedes 350 SL
  • 1973: Audi 80 vant mot Renault 5 og Alfa Romeo Alfetta
  • 1974: Mercedes 450S vant med Fiat X 1/9 på annen og Honda Civic på tredje
  • 1979: Simca-Chrysler Horizon første, Fiat Ritmo andre og Audi 80 tredje.
  • 1980: Lancia Delta vant over Opel Kadett og Peugeot 505
  • 1981: Ford Escort vant mot Fiat Panda og Austin Metro
  • 1982: Renault 9 vant mot Opel Ascona og VW Polo
  • 1984: Fiat Uno over Peugeot 205 og VW Golf
  • 1985: Opel Kadett vant foran Renault 25 og Lancia Thema
  • 1986: Ford Scorpio slo Lancia Y10 og Mercedes 200-300 E
  • 1987: Opel Omega banket Audi 80 og BMW 7 Serie
  • 1989: Fiat Tipo på første mot Opel Vectra og VW Passat
  • 1993: Nissan Micra slo Fiat Cinquecento og Renault Safrane
  • 1995: Fiat Punto over VW Polo og Opel Omega
  • 1996: Fiat Bravo/Brava slo Peugeot 406 og Audi A4
  • 1998: Alfa Romeo 156 foran VW Golf og Audi A6
  • 2000: Toyota Yaris slo Fiat Multipla og Opel Zafira
  • 2001: Alfa Romeo 147 seiret over Ford Mondeo og Toyota Prius.
  • 2002: Peugeot 307 slo både Renault Laguna og Fiat Stilo
  • 2003: Og siden den var Fiat-tørke det året var det altså på høy tid. 55 av juryens 58 medlemmer hadde med Panda på sin stemmeliste, 16 av dem satte den på topp. Fortjent seier med andre ord. 281 poeng fikk den, neste mann, den japanske utgaven av Volvos Ford, med andre ord Mazda3, fikk 241 poeng – likt med den nye Golfen. Så fikk Toyota Avensis 219 og Opel Meriva 213. BMWs 5-serie endte på 144 poeng mens Nissan Micra fikk 111.

Og siden det ikke kommer noe særlig nytt fra Fiat i 2004 passer det jo bra. Da kan andre slippe til og så kan et Fiat-produkt blir Årets Bil for 2006 igjen.

De eneste som tar dette alvorlig snart, bortsett fra jurymedlemmene selv, er vel annonseselgerne i de bladene som er med på å arrangere dette jippoet.

Men det beste med årets Årets Bil er at den er bygget av en bedrift som er så trygg på egne produkter at de nekter å selge den til Norge, Sverige og Finland. På grunn av klimaet, påstås det.

Årets Bil – ikke tøff nok for Trysil!

Powered by Labrador CMS