-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW design - klart for nye krefter?
Det er ingen hemmelighet at BMWs egenrådige designsjef Chris Bangle har fått mye pepper for sine seneste kreasjoner. Det begynte med 7-serien og har fortsatt siden. Rykter har sagt at han kom til å slutte. Realiteten er at han har bygget om hele designavdelingen.
Riktignok har han tatt seg litt inn med 6-serien, men signaler om den kommende 1-serien antyder fremdeles at BMW design vil bli gjenstand for både diskusjon og kritikk i tiden fremover. Kanskje ikke så underlig da at ryktene har gått om at Chris Bangle snart kom til å slutte hos BMW.
Det kan godt være at det er det han bygger opp til, nå som han organiserer om hele design-avdelingen, men det er vel flere signaler som tyder på at han går over til en departement-form på organisasjonen sin, der departement-sjefene får større makt enn de har hatt til nå.
Det blir egne designavdelinger for de forskjellige merkevarene, og samtidig bygges det opp en stor matrise der de forskjellige designkontorene kan trekke ut spesialassistanse på for eksempel materialer eller aerodynamikk.
Det er trofaste Bangle-disipler som er satt til å lede de forskjellige avdelingene. BMW biler skal ledes av Adrian van Hooydonk, 40, som har vært hos BMW siden 1992 og som blant annet var eksteriøransvarlig for 7- og 6-serien. Han har vært sjef for BMWs uavhengige designselskap i USA, DesignWorks USA, siden 2001, men hollenderen er altså på vei tilbake til München igjen nå.
Han som skal ta seg av M-seriene og Individual (skreddersøm) heter Ulf Weidhase, 51, og har i realiteten vært sjef for disse to linjene de siste årene, selv om han ikke har ledet en egen avdeling. BMWs mann siden 1988.
Mini skal fortsatt ledes av Gert Volke Hildebrand, 50, som overtok dette teamet i 2000. Før han kom til BMW da hadde han vært hos VW, Seat og Mitsubishi. Han overtok etter Frank Stephenson som ble designsjef hos Ferrari/Maserati.
Rolls-Royce sjefen blir, ikke overraskende, Ian Cameron, 53, som kom til BMW som eksteriøransvarlig i 1992. Dagens 3-serie er hans, akkurat som de Range Roverne som fremdeles produseres, dessuten var det han som ledet Phantom-prosjektet.
Siste gruppeleder er David Robb, 48, som er sjef for motorsykkeldesign. Han begynte også som eksteriørdesigner, bil men har ledet formgivingen av motorsyklene siden 1993.
Det er altså ikke mange nye folk her, bare en meget kraftigere organisasjon. Egentlig skal det bli ganske spennende å se hva Bangle vil med denne konstruksjonen, han er jo en overraskelsenes mann. De siste meldinger tyder på at han er gjenstand for en kick-up.