Fjern ikke skilleveggen,
det kan koste deg dyrt

Det er surt og kaldt – men det spiller ingen rolle for fagfolkene i Tollvesenet. De er ute på kontroll ved E68 i Akershus. Hver neste dag er det en eller annen tollkontroll på veiene.

Publisert Sist oppdatert

Tollvesenet er daglig ute på kontroll ved veiene. De står ikke bare i grenseland mot utlandet – men er like ofte på vanlige veier for å se at det ikke er jukset med bilen i henhold til avgiftene. Foto: Knut Moberg d.e.
Tollvesenet er daglig ute på kontroll ved veiene. De står ikke bare i grenseland mot utlandet – men er like ofte på vanlige veier for å se at det ikke er jukset med bilen i henhold til avgiftene. Foto: Knut Moberg d.e.

Det er nemlig ikke bare politiet og vegvesenet som sjekker biler. Tollvesenet har sine oppgaver. De sjekker om årsavgiften er betalt, om bilen bruker lovlig diesel. Og føres den utenlandsk registrerte bilen av en nordmann ikke bosatt i Norge, er bilen endret etter avgiftsforskriftene – da kan bileieren vente seg en kraftig reaksjon.

Og dette med endring av varebiler og lastebiler er et økende problem. Biler som i de fleste land i verden brukes som stasjonsvogn eller vans, blir i Norge til varebiler med skikkevegg og bare to seteplasser. Men bilen er jo egentlig en fem-seters stasjonsvogn – og mange av varebilene leveres faktisk med løse seter uten ekstra pris.

– Tukle ikke med varebilen, sier en erfaren tolltjenestemann. Er bilen registrert og det er betalt avgift som varebil, skal den være varebil inntil den eventuelt omklassifiseres. Det vil si at det betales avgifter slik at bilen kanskje da blir stasjonsvogn. Men det kan koste meget dyrt å tukle med skilleveggen bak forsetet.

Ikke bot – men avgifter
Tollvesenet forteller om mange som har grått og tryglet etter at de er blitt tatt for å bruke en varebil ulovlig. I en kontroll ble en familiefar stanset med en varebil med grønne skilter. Skillevegen var delvis endret – og det var satt inn baksete i bilen. Eieren fikk ikke bot, men regning i posten med avgiften mellom varebil og stasjonsvogn + straffegebyr. Han spurte pent om han ikke kunne få bygge bilen om til varebil igjen. Men nei. Loven er streng. Den hadde jo vært brukt som stasjonsvogn – så ingen nåde – det er bare å betale avgiften. Og det kan handle om hundretusener.

Mest amerikanere
Tollere som driver med utekontroll sier at det er i første rekke eiere av amerikanske vans som tukler med innredningen for varebiler. Like ofte kommer man over store tunge biler fra USA som i Norge blir registrert som lastebil – uten lasteplan.

– Vi har et spesielt øye for Hummer, sier en toller. Det ser ut til at det er en egen kultur blant mange av de som kjører disse bilene der de er litt lemfeldige med innredningen. Og avgiftsforskjellen mellom en Hummer som lastebil og personbil er ikke bare stor – den er enorm.

Kostbart ved skade
Forsikringsselskapene passer ekstra nøye på ved skader fra eiere av varebiler. Det kan bli reduserte oppgjør om bilen er endret. Situasjonen er typisk denne:

• bilen er registrert for to personer og forsikret som varebil

• så skjer det en ulykke der passasjerer i baksetet blir skadet

• da kan bileieren vente at det blir et sterkt redusert oppgjør. Hvor mye mindre er ikke lett å si da det bl.a. har sammenheng med om personen i baksetet kjente til at bruk av baksete var ulovlig.

Forsikringsselskapene sier det enkelt:

– Ikke tukle med varebilenes innredning. En varebil registrert for to skal brukes som varebil for to. Basta.

Selv ikke i utlandet
Mange lurer på om de kan gjøre om varebilen til stasjonsvogn på en reise til utlandet. Der kan da ikke særnorske regler gjelde. Ofte mottar forsikringsselskapene telefon fra bileiere som undrer om de kan betale premie for bilen som personbil i sommerferien. Da skal varebilen brukes som stasjonsvogn.

Men det er ikke mulig. Varebil er varebil – også når den brukes utenfor landets grenser.

Powered by Labrador CMS