-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Polo 1.2
Det høres lite spennende ut med 3-sylindret motor, men første inntrykket er
Først publisert i BIL 4 - 2002.
Som vi skrev i forrige Bil da vi kjørte Polo med TDI-motor, er kjøreegenskapene foredlet og plassen merkbart større enn i forgjengeren. Hjulopphengene er videreutviklet fra foregående modell, og det er lagt vekt på bedre komfort, selv om fjæring og demping fortsatt ligger på den faste siden når det gjelder å takle små ujevnheter.
Etter de første milene, som tilbakelegges i tettbygd strøk, er inntrykket av 1,2-liters bensinmotoren med 65 hester at dette er overraskende kvikke saker. Motoren har fin gassrespons ved lave hastigheter og fungerer perfekt ved bykjøring. På landeveien – når turtallet faller under 3000 o/min. – er hestene mer fraværende. Forbikjøringer må planlegges bedre enn om du har en større motor under panseret, og i motbakker må du legge inn et lavere gear forholdsvis tidlig. Hvis du stort sett er alene i bilen, eller kjører mye i byområder, er 65-hesteren tilstrekkelig – og et gjennomsnittlig forbruk på 0,59 liter/mil lar seg jo høre.
Utvendig er Polo fortsatt en småbil, men den innvendige plassen er meget godt utnyttet, blant annet takket være stor høyde. Spesielt i baksetet gir dette seg uttrykk i god benplass og god takhøyde. Samtidig er bagasjevolumet økt med 25 liter sammenlignet med forgjengeren.
Vår prøvebil har utstyrsnivå Trendline, likevel er det bare en ting vi virkelig savner; sentrallås. Det hendte vi forlot bilen med
høyre fordør eller bakdørene ulåst. Fire kollisjonsputer, ESP, lyktespylere, servostyring, høydeog lengderegulerbart ratt og tåkelys foran er standard. Billigste femdørs Polo, 1.2 Firstline med 55 hk, koster 140.950 kroner, mens TDI 1.4 med utstyrsnivå Highline som vi kjørte i forrige utgave, ligger godt over 200.000 kroner.
VOLKSWAGEN Polo 1.2 Trendline 5-d.:
Motor: 3-sylindret. Sylindervolum: 1198 ccm. Effekt: 47 kW (65 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 112 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 165/70SR14.
Mål: Lengde: 389,7 cm. Bredde: 165,0 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/142,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1083 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg. Maks vogntogvekt: 2350 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 270 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 14,9 sek
Toppfart: 62 km/t
Forbruk bykjøring: ,76 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
Pris: kr. 166.440,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.