-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus: Nye takter
Focus er ikke bare nye linjer, her viser Ford også nye takter på andre områder, blant annet når det gjelder kjøreegenskaper.
Først publisert i BIL 10 - 1998.
Når Focus i løpet av denne måneden ruller ut på gulvet hos landets Fordforhandlere, får disse et meget effektiv våpen i kampen mot blant andre Golf og Astra. Plassmessig er Fords nykommer fullt på høyde med, og på enkelte områder bedre enn sine to tyske konkurrenter. Førerplassen virker svært så rommelig, blant annet som følge av at dashbordet er trukket langt frem og skråner jevnt mot frontruten, men også fordi Ford har utnyttet høyden i bilen svært godt uten at de har overdrevet bilens utvendige høyde – Golf og Astra er like høye.
Høyden i kupéen gir også god plass i baksetet. Du sitter høyt og har likevel god takhøyde. Fra utsiden kan det virke som kupéen skråner ned mot bakluken, men det er et synsbedrag skapt av siderutene som dykker kraftig under baklyktene. Ford har faktisk strukket taket høyt og langt bakover.
Spennende interiør
Bagasjerommet gir plass til 350 liter bagasje, Golf og Astra kan rutte med henholdsvis 330 og 370 liter i sine tre- og femdørs kombikupéer. Fords nye bakhjulsoppheng er kompakt og gir bagasjerommet god bredde. Bredden i lukeåpningen er riktignok ikke så stor som utformingen av bakluken kan gi inntrykk av, men fullt ut godkjent. Baksetet har delt rygg, men hel sittepute. Focus blir med andre ord toseter hvis du vil ha flatt bagasjerom når du legger ned seteryggen.
De spennende karosserilinjene er videreført i interiøret og da spesielt i dashbordet. Uvant ved første møte, men en venner seg raskt til de skrånende linjene som i Trendmodellene blir fremhevet av sølvfargede panel på dashbordets midtkonsoll. Instrumenter og brytere og hendler er godt merket og oversiktlig plassert, og etter den første prøvekjøringen er det bare mangelen på smårom til å legge briller og lignende småting i som noteres på minussiden.
Rattet har fireveis regulering og sammen med et førersete med høyderegulering er det lett å finne en god kjørestilling. Trend har et sportslig preg som blant annet synes i form av seter med kraftig sidestøtte til både lår og rygg. Førersetet har god lårstøtte, mens passasjersetets sittepute med fordel kunne vært litt høyere i forkant.
Sportslig karakter
Det er ikke bare interiøret som bærer preg av en sportslig stil, Trend har også fastere fjæring og demping enn sine søsken med utstyrsnivå Ambiente. Sportsfjæringen inkluderer foruten hardere fjærer og fastere demping også 21 mm krengningsstabilisatorer foran og bak, det vel og merke bare hvis du velger 2-liters motor. I 1,6-liter Trend får du 21 mm krengningsstabilisator foran og 20 mm bak i kombinasjon med litt mykere fjæring og demping. 1,6-liter Ambiente er enda litt mykere og har 20 mm krengningsstabilisatorer foran og bak.
Motorprogrammet for Norge starter med den nye 1,4-liters Zetec SE-motoren som vi blant annet kjenner fra Fiesta, deretter følger en 1,6-liters utgave av samme motor. I Focus 2.0 finner vi en lett modifisert Mondeo-motor, mens 1,8TDi-motoren som lanseres på nyåret er en videreutvikling av dagens 1,8-liter.
Under den første prøvekjøringen i Frankrike stilte Ford med biler med 1,6- og 2-liters motorer og det er den nye 1,6-literen det blir lagt vekt på og som de regner med blir volumselgeren i modellprogrammet.
Gjerrig 1,6-liter
Ford skryter av et forbruk som er rekordlavt i denne klassen. Et snittforbruk ifølge 93/116/EU på 0,69 l/mil er bra, men de har tatt i bruk en forholdsvis frisk sluttutveksling for å oppnå det lave forbruket. Ved 1000 o/min i femtegear ligger speedometernåla på 36 km/t, mens 2-litersmotoren ved samme turtall kjører i 31,5 km/t.
I praksis betyr dette at 1,6-literens femtegear er et typisk overgear med så lang utveksling at en ved norske hastigheter vil har problem med å holde farten i bakkene. I Focus 1,6 må du derfor regne med relativt flittig bruk av fjerdegearet også ved normal kjøring. Den nye 1,6-literen er turtallsvillig, noe som passer godt for en motor som ikke er overbevisende akselerasjonsvillig fra lave turtall. Trekkraften holder derimot, allerede ved 2.500 o/min er momentkurven oppe og lukter på 140 Nm-streken.
Sterk 2-liter
2-literen som har kortere utveksling har et noe hardere støybilde enn 1,6-literen, et fenomen vi kjenner fra Mondeo. Ford har riktignok stivet opp veivhuset med hjelp av en stålramme, og på den måten fjernet en del vibrasjoner, men det er fortsatt mulig å identifisere motoren som en Mondeo-motor bare ved bruk av hørselen. Også denne motoren yter sitt beste når den får litt turtall, men takket være den mer direkte utvekslingen og høyere effekt og dreiemoment, er du ikke på langt nær så avhengig av fjerdegearet som i 1,6-literen. Med den forholdsvis faste fjæringen og dempingen gir dessuten 2-literen en sportslig kjøreopplevelse.
Ford hadde som mål at Focus skulle ligge mellom Puma og Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper. Jeg vil påstå at den ligger nærmere Puma. Den direkte styringen og en fjæring og demping som tydelig er avstemt for kompetente kjøreegenskaper, men som likevel takler de fleste ujevnheter meget godt, gir en kjørefølelse som er lysår bedre enn i Escort. Dette er det engelskmenn kaller en "drivers car". Min spådom er at Focus, nettopp på grunn av kjøreegenskapene, vil trekke mange kunder som tidligere aldri ville vurdert en Ford.
På dårlig vei finnes det biler som er mer behagelig, men de har ikke samme kontakt med veien og like gode kjøreegenskaper. Spesielt styrepresisjonen imponerer i Focus, og gjør dette til en bil som kan kjøres med millimeterpresisjon slik at en kan hente ut alt veigrep uten overraskelser. Når det først blir vanskelig er den fortsatt svært letthåndterlig og tilgivende.
Ford har lagt stor vekt på at Focus skal være stillegående. Motorene hører du i norske hastigheter stort sett bare under akselerasjon. På normal asfalt er ikke hjulstøy noe problem, men på grov asfalt var det en tydelig tendens til romlestøy. Noe som dekkene kan bidra til, Pirelli P6000 er ikke spesielt støysvake grovt underlag, og at Ford hadde utstyrt bilene med 1,6-liters motor med dekkdimensjon 195/55HR15 (standarddimensjon er 185/65HR14) bidrar ikke til å senke støynivået, heller til å øke det.
Konkurransedyktige priser
Hos Ford Motor Norge AS regner de med at 1,6-literen blir volumselgeren og har lagt prisene tett opp til Astra og Golf med samme motorstørrelse og utstyr. Som tredørs vil en 1,6 Trend 196.900,-. Det samme koster femdørs 1,6 og du kan da velge mellom utstyrsnivåene Trend og Ambiente. Den første med litt mer vekt på det sportslige. Ettersom alle Focus blir levert med original Fordradio, må du legge på 3.500,- eller 4.500,- kroner på denne prisen avhengig av hvilken radio du velger. Vil du ha 2-liters motor får du Trend utstyrsnivå og kan velge mellom tre eller fem dører til 235.900,- kroner.
Focus sedan og stasjonsvogn og 1,8 TDImotoren lanseres på nyåret. Dieselmotoren blir bare tilgjengelig i femdørs kombikupé og stasjonsvogn og i kombinasjon med Ambiente utstyrsnivå koster de 222.900,- og 230.900,- kroner. Focus sedan kommer som Ghia og med en prislapp på 214.900,-, samme pris som Ford forlanger for stasjonsvognen med samme motor og utstyr.
Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på. ESP (elektronisk stabilitetskontroll) kan leveres som tilleggsutstyr og koster 6.000 kroner mens antispinnregulering koster 1.000 kroner. Sentrallås, elektriske vindusheiser, sidekollisjonsputer, høyt bremselys er standardutstyr. Ønsker du en såkalt ikke-røykerpakke koster den 500 kroner og askebeger og sigarettenner er da tatt ut.
Focus har mer en et spennende ytre, den er den mest dynamiske volummodellen Ford har lansert noen gang. Focus er ikke bare et dristig design, her henger også understell og motorteknikk med. Vi gleder oss til å få prøvd Focus på norske veier.
DETTE ER FORD FOCUS:
CO2 utslipp: 158,0 g/km 165,0 g/km 212,0 g/km. Lengde: 415,2 cm. Bredde: 169,9 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 261,5 cm. Sporvidde f/b: 149,4/148,7 cm. Bagasjeromvolum: 350 liter (VDA).
Alle data gjelder tredørs kombikupé. Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU. Vekter gjelder for tredørs kombikupé. Prisene gjelder rimeligste modell.