-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia: Lovende tsjekker
Octavia tegner til å bli et skikkelig løft for den tsjekkiske bilprodusenten Skoda. Volkswagen har bidratt med mye, men Skoda har også gjort mye på egen hånd for å designe en bil som er enda mer moderne enn Felicia med hensyn til både eksteriør, interiør og chassis.
Først publisert i BIL 10 - 1996.
Utvendig virker bilen kanskje anonym ved første øyekast, men de enkle og stramme linjene fungerer bra og gir tross alt Octavia et mer moderne inntrykk enn lillesøster Felicia. Frontpartiet er også enkelt og stramt med en grill som skal bli kjennetegnet på kommende Skoda-modeller. Kupeen gir et lyst og luftig inntrykk, ikke minst på grunn av at dashbordet er bygget opp av to ulike gråtoner – og det er den lyse tonen som dominerer.
Førermiljøet er oversiktlig med de fleste betjeningsfunksjoner plassert i en gruppe rundt stereoanlegget på midtkonsollen. I venstre dør er det brytere for elektrisk justerbare sidespeil og elektriske vindusheiser. Førersetet er regulerbart i høyden og rattet kan reguleres i høyde og dybde. På SLX-modellen finnes også en regulerbar korsryggstøtte. Der kan også passasjersetet justeres i høyden.
Bagasjerommet er svært rommelig for klassen, 528 liter (VDA). Likevel er reservehjulet i normal størrelse og bensintanken rommer 55 liter. Det store bagasjerommet er i første rekke oppnådd gjennom en relativt bratt bakseterygg, et kompakt bakhjulsoppheng og begrenset benplass for passasjerene i baksetet. Opphenget består av en torsjonbakaksel, stabilisatorstag og separat monterte spiralfjærer og støtdempere. Forhjulsopphenget består av triangelarmer, spiralfjærer og stabilisatorstag. Servostyring er standard på alle modeller.
Listen over standardutstyr er relativt omfattende. Den rimeligste varianten – LX – har blant annet ABS-bremser, to kollisjonsputer, startsperre, servostyring, oppvarmede forseter og lyktespylere. GLX-nivået får i tillegg sentrallås, kjørecomputer (snitthastighet/forbruk), elektrisk justerbare speil, delbart/nedfellbart baksete, fenderlister og lakkerte speil. Høyeste nivå er SLX – her er aluminiumsfelger, elektriske vindusheiser foran og bak, elektrisk drevet soltak og ikke minst hanskerom standard.
Velkjente motorer
Basisver-sjonen LX kan leveres med en 1,6-liters motor som vi kjenner fra Felicia, men som i utgangspunktet er den gamle Golfmo-toren. Senere vil LXmodellen også bli tilgjengelig med en 1,9-liters sugediesel på 68 hk, også denne kjenner vi fra tidligere VW-modeller. GLX leveres med de samme motorene, men her kan man også få tilgang på den nye Golfmotoren – en 1,6-liters motor på 101 hk.
På det høyeste utstyrsnivået er denne motoren også tilgjengelig, i tillegg til en 20-ventilers 1,8-liters motor på 125 hk og en 1,9-liters turbo-diesel. Begge disse motorene er godt kjent fra gamle og nye
Volkswagen-modeller.
Ordet revolusjon er ikke dekkende for den tekniske siden av bilen, og den er heller ikke utstyrt med finesser som gjør at den skiller seg ut i mengden. Når det likevel er lett å betegne Octavia som revolusjonerende, har det sammenheng med at Skoda-fabrikken har gjennomgått betydelige endringer på få år, og at de bare noen år etter lanseringen av Felicia nå introduserer en bil som har alle mulige forutsetninger for å konkurrere med andre biler i sin klasse – enten de nå er produsert i Asia, Amerika eller i andre deler av Europa.
Om ikke Skoda ennå kan konkurrere med tekniske innovasjoner, kan den i alle fall konkurrere på pris. Selv om norske priser ennå ikke er ferdige, er det likevel klart at Octavia vil starte på priser godt under 200.000. Da skal den kunne bite fra seg i feiden med biler som Toyota Carina, Nissan Primera, Opel Vectra og Mitsubishi Carisma. Om den kan konkurrere med de rimeligste versjonene av Hyundai Elantra og Daewoo Espero, kommer helt an på hvor langt under 200.000 prisene starter. Vi må dessverre vente til nyttår. Octavia er ikke klar for norsk lansering før i februar/mars1997. Først ute er modellen med den gamle 1,6-litersmotoren, den nye 1,8-literen og turbodieselen. Før neste år er omme skal alle motor- og utstyrsalternativer være tilgjengelige også her hjemme.
DETTE ER SKODA OCTAVIA: