-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skodas andre Roomster
Den første Roomster, Skodas meget moderne kube, ble vist i Frankfurt for halvannet år siden. I Geneve viste Skoda en tilsynelatende produksjonsnær utvikling av den. Samtidig har de registrert en rekke navn som kan brukes på den. Her mener de nok alvor.
Yeti kalte de bilen der den sto i Geneve. Hvorfor aner jeg ikke. Og rundt den ruslet en person i en klam, tett og alt for varm kunststoff-drakt og illuderte en slik fjellgeit. Det stemte på en måte meget bedre da scenen ble overtatt av det mest funky bandet på denne siden av Chocolate Factory i Chicago.
Nå har dessverre ikke Skoda registrert noe navn som går i retning av Funk. Yeti registrerte de i september i fjor, men omtrent samtidig registrerte de også Laura (!). Dessuten finner vi følgende nye navn på reg-listen til Skoda: Kubig, Roomstar, Raumstar, Spacefun, Spaceliner – det er vel fare for at et av disse kan bli benyttet når bilen en gang kommer på nett.
Egentlig vil det bli en avart av Fabia, for fremdeles vil den nok være bygget på en Polo-plattform, men dersom den beholder målene fra Geneve, vil den bli mer kompakt enn både dagens Fabia og morgendagens Polo, med en lengde på temmelig nøyaktig fire meter.
Bilen er selvfølgelig ført og fremst et designeksperiment, men jeg har vondt for å se hvorfor ikke denne skulle mottas med taktfast applaus. Designerne forsikrer til og med at de har tegnet en bil som faktisk vil se enda litt bedre ut møkkete og med en eller annen bulk eller skramme. Her har vi tenkt bruker-bil.
Hekken er et typisk eksempel. Vipp ned den nedre delen av hekk-døren og du har forlenget lasteflaten med mange nyttige desimeter. Men i motsetning til Plurielen, som du også kan gjøre det med, vipper samtidig nummerskiltet ned, så det blir hengende lovlig og synlig helt bakerst.
Se på taket så oppdager du også at ikke bare virker det svært sterkt, du kan sikkert slå opp teltet oppå det, med takrailen som starter som massive A-stolper og ender som solid basis for enorme signal-lamper i D-stolpen, men det er også bygget inn en bred glass-stripe midt i lokket slik at det slipper inn meget mer lys enn rettferdig.
At bilen også er bygget slik at alle betjeningsorganer kan brukes selv om du har tjukke hansker på deg, at det finnes beholdere med nedkjølt vann (og lange sugerør) eller en GPS-system du kan ta ut og bruke når du fortsetter resten av turen på sykkel eller bena, eller at det er masse nett og strikker og blekkspruter og snap-hooks for å feste bagasje eller små objekter kjapt og effektiv, behøver man ikke ta alt for alvorlig – de detaljene er der for virkelig å presisere fjell-geit temaet.
Gi meg heller funky-cube-følelsen. Urbant og frisk og kompakt og særdeles brukbart. Med disse konseptbilene forteller Skodas sjefdesigner Thomas Ingenlath oss at han virkelig ønsker seg langt vekk fra VW-gruppens ganske forutsigbare formspråk. Hvis ikke en bil som Roomster/Yeti virkelig kommer i produksjon, vil vi tro det er fordi han ikke får lov. Til Volkswagens evige skam og skjendsel.
Du finner forhåndsomtale med BILDER og LINKER HER.