-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mot stupet for MG Rover
MG Rover stoppet i går all produksjon ved sitt anlegg i Longbridge, England grunnet manglende leveranser fra underleverandører. Dermed kan det gå mot slutten for den siste store britiske bilprodusenten.
MG Rover har en tid vært i samtaler med SAIC, Kinas største bilprodusent, om overtagelse. Selskapet trenger et lån på 100 millioner pund fra britiske myndigheter for å fortsette driften og SAIC krever garantier for at selskapet har tilstrekkelige midler for å holde driften gående i minst to år for å være villige til å overta selskapet.
– Problemene er store, og vi kan ikke løse dette på egenhånd, sa vise-styreformann i MG Rovers holdingselskap, Peter Beale til BBC TV. –Dersom ikke vi får det nødvendige lånet fra myndighetene, blir vi tvunget til å stenge dørene i Longbridge.
En nedleggelse av fabrikken vil medføre at 6.000 arbeidsplasser går tapt i Longbridge i tillegg til at tusenvis av arbeidsplasser forsvinner hos deres underleverandører, noe som gir hodepine for den britiske regjeringen bare uker foran valget den 5. mai.
Kilder i regjeringen sier sannsynligheten for at lånet blir gitt er liten, noe som i så fall gjør det uinteressant for SAIC å overta den britiske produsenten. Flere underleverandører har stoppet leveransene til MG Rover i frykt for at de ikke vil få betalt for komponentene på tross av at fagorganiserte ved anlegget har bedt underleverandørene om ikke å få panikk.
Ingen arbeidere var torsdag permittert, og MG Rover håper å få produksjonen i gang igjen snarest mulig. En stor underleverandør, Wagon Plc sa i en kungjøring at de hadde stoppet sine leveranser og la til at de allerede hadde utestående £900.000 fra selskapet.
Dersom MG Rover må kaste inn årene er det nok et kraftig slag for britisk bilindustri etter at Ford kuttet en rekke jobber ved Jaguar-fabrikken for noen måneder siden.
Intet nytt
Det er ikke noe nytt at Rover er i krise. Men her har det britiske bilkonsernet større vansker enn på lenge. Leverandører av komponenter har stanset enhver levering av varer inntil Rover får orden på sin meget anstrengte økonomi. Britiske myndigheter har også stilt seg på sidelinjen, og dermed er Rover-MG meget nær en kollaps. Det vil ikke bare skape vansker for Rover, men også for Ford som kjøper motorer fra Rover til Land Rover Freelander.
Krise i Rover er ikke av ny dato. Etter at investorer kjøpte konsernet er flere i ledelsen blitt sterkt kritisert for å ha tatt ut store utbytter i stedet for å la overskuddet bli brukt til nødvendige investeringer. Rover har lenge forhandlet med kinesiske myndigheter om et tett samarbeide. Det er blitt kjent at Rover har gitt kineserne muligheten til å markedsføre bilen under varemerket MG. Forhandlingene med Kina har dratt ut, og nå skriver engelske media at om Rover skal reddes, må det snarest komme en endelig avtale med Kina.