-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
I ny drakt har SLK spilt seg opp i en høyere divisjon enn forgjengeren.
Først publisert i BIL 9 - 2004.
Kjøreegenskapene har fått et skikkelig løft fra forrige SLK. Bilen har blitt stivere, og nå fremstår den lille toseteren med stålfoldetak som en dynamisk sjarmør med appell til de kjøreglade. Hjulopphenget har et oppsett som er utpreget sportslig, på dårlig underlag vil vi kalle det stumpt, men på normalt god asfalt fremstår bilen som et finslipt kompromiss mellom det komfortable og det sportslige. Tannstangstyringen, som er hentet fra C-Klasse, bidrar ikke bare positivt til kjørefølelsen. Styringen er en anelse dvask ved lave hastigheter – langt fra gokart-kontant – men styrefølelsen øker med hastigheten.
Den kompressormatede 1,8-literen er frisk nok til å gi fullgod sportslig følelse i den 1400 kilo tunge roadsteren. Vil du ha mer krefter, må du legge på nesten 350.000 kroner for den 6-sylindrede SLK 350. Legg ytterligere 435.000 på disken og du kan trille ut en SLK 55 AMG fra butikken. Vår prøvebil er utstyrt med komfortabelt automatgear, men hvis du vil utnytte det SLKsportslige potensialet fullt ut, må du velge den manuelle 6-trinnskassen som er standard og som nå gir bedre sjaltefølelse enn før.
Førermiljøet er trivelig, og det er både bedre plass og bedre finish enn i forrige modell, i det hele tatt preges interiøret av høyere kvalitetsfølelse. Ståltaket foldes opp eller ned i løpet av 20 sekunder, og det stjeler forbausende lite bagasjeplass. Det smarte taket bidrar selvfølgelig til å øke bilens bruksverdi – når en cab er nesten like godt isolert mot støy, kulde og snølast som en vanlig personbil, er en av motforestillingene fjernet fra norske kunders side.
I basisutgave er SLK rimelig bra utstyrt, med klimaanlegg, to-trinns kollisjonsputer, Cruise Control, ESP og sportsseter. Den høye prisen for vår prøvebil skyldes hovedsakelig tillegg for skinnseter, automatgear, navigasjonssystem, håndfrisett for telefon, bi-xenon lys og parkeringssensor. Airscarf er en nyhet på listen over tilleggsutstyr, en praktisk detalj som fungerer fint når du har slått ned taket i kaldt vær: Hodestøttene er nemlig utstyrt med luftdyser som gir varmluft i nakken. Med tretrinns vifte er det lett å dosere varmen etter behov.
Mercrdes-Benz SLK 200 K aut.:
Pris, basismodell: kr. 485.200,–
Pris, prøvekjørt modell: kr 619.000,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1796 ccm. 120 kW (163 hk) v/5500 o/min. 240 Nm v/3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 409 x 178 x 130 cm. Akselavstand: 243 cm. Egenvekt m/fører: 1415 kg. Tillatt totalvekt: 1705 kg.
Dekk: 205/55VR16.
Bagasjerom: 208/300 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,3 sek
Toppfart: 226 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,88 l/mil
CO2-utslipp: 211 g/km
Konkurrenter: Audi TT, Saab 9-3, BMW Z4, Chrysler Crossfire.