Land Rover Discovery TDV6: Rule Britannia

Nye Discovery er den tredje i rekken fra Land Rover. Med denne har de satt en ny standard for seriøse og fleksible SUV’er.

Publisert Sist oppdatert

Discovery
Discovery

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Siden første Discovery kom i 1989 har Land Rover blitt kjøpt først av BMW, så av Ford. Discovery skulle spise markedsandeler av japanere som Land Cruiser, Pajero og Patrol. Og det gjorde den, selv med til dels tvilsom kvalitet og holdbarhet. Discovery 3 skal forene luksus-SUV med topp funksjonalitet og fremkommelighet.

Den skiller seg ut fra de rundere japanske konkurrentene, med sine dramatiske linjer og majestetiske holdning. Her er det ikke gjort noen forsøk på å skjule at det er en stor og høy bil, Discovery 3 nærmest skryter av sin pondus. Den bare gliser når totalvekta viser 2,5 tonn, som om den vet noe vi ikke vet. Vi prøver å finne ut hva som skjuler seg bak dens røffe og samtidig elegante ytre.

Bak rattet er det meget behagelig, selv om det finnes mer funksjonelle førermiljø. Man sitter høyt med fenomenal sikt utover. De tre setene bak føreren er komfortable, og bak der igjen finner man to seter som selv storvokste kan trives i. Bilens lydanlegg kan styres fra alle seteradene, noe som garantert kommer til å bli misbrukt. De fem bakre setene kan legges ned individuelt, og man kan ha et digert og flatt lasterom om man trenger det.

Land Rover kan firehjulsdrift, og Discovery er konstruert med terrengegenskaper i tankene. Med luftfjæring har den en maksimal bakkeklaring på 24 cm og kan vade i 70 cm dypt vann. En nyhet er styringssystemet Terrain Response, som innvirker på fjæringsvei, lav- eller høygear, låsing av differensialer, motorstyring, i tillegg til Hill Descent Control, ABS, stabilitetskontroll og antispinn. Et innstillingshjul mellom forsetene med fem forvalg skal forenkle eventuelle utfarter i terrenget.

Infoskjermen på dashbordet viser hvilket program som er valgt, svingvinkelen på forhjulene, hvilke differensialer som er låst eller åpne, og om alle hjulene har kontakt med underlaget eller ikke. Ved den internasjonale lanseringen ble vi overbevist om Discoverys evner i varierte terreng. For eksempel var det intet problem å åpne dørene når vi hadde plassert bilen i bratt kampesteinterreng med ett hjul høyt over bakken. Det tyder på god chassis-stivhet.

Sammenlignet med andre seriøse terrengbiler er Discovery overlegen på veien. Styringen er presis, krengingen i svinger er ubetydelig, og ujevnheter slukes ubesværet av understellet. Den nye V6 dieselmotoren passer bilen svært godt, med solid bunndrag og tilstrekkelig effekt gjennom registeret. Med 2,5 tonn å flytte på blir det ikke nakkesleng i akselerasjonen, men det duger. Den lave støyen fra motoren er imponerende, og det er egentlig ikke støy det som kommer heller, bare god V6-lyd.

Et mer allsidig kjøretøy skal du lete lenge etter – Discovery er sjefen i terrenget, komfortabel og luksuriøs på veien, og har god plass til opptil syv personer. Og selv om den er stor og tung, er den ikke overveldende og uregjerlig. Men i Norge blir prisen svært høy for slike biler.

Land Rover Discovery TDV6 Premium Pack
Pris: kr 870.900 Pris testbil: kr 935.347
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 140 kW (190 hk) v/4000 o/min. 445 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 483,5 x 192 x 189 cm. Akselavstand: 288,5 cm. Egenvekt: 2504 kg. Tillatt totalvekt 3230 kg.
Dekk: 255/60R18.
Bagasjerom: 280/1192/2558 liter
Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,7 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,04 l/mil.
CO2-utslipp: 275 g/km.

Powered by Labrador CMS