-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Steve Mattin finnes
Litt skryt til Mecedes-Benz. I sitt siste kundeblad, Excellence, skriver de om den nye R-Klassen, og gir masse heder til sjefdesigner Steve Mattin. Slike folk blir ofte ikke-personer når de forsvinner til en konkurrent.
Opel har vært gode på det. Det ble plutselig veldig vanskelig å oppdage hvem som hadde stått bak den nye Astraen, og da Tigra dukket opp fantes det nesten ikke et designernavn i nærheten av den. Martin Smith, Opels sjefdesigner hadde nemlig stukket av til Ford. Og hadde tatt enkelte nøkkelpersoner med seg. Stefan Lamm for eksempel, en av stjernene både når vi snakket produksjonsbiler og konseptbiler. Stefan hvem? heter han der i dag.
Jeg hadde fryktet noe liknende skulle skje med Steve Mattin. Engelskmannen som har gjort så mye bra for Stuttgart, men som sa ja takk til å bli sjef for Volvo design. Han aksepterte lenge før Geneve-utstillingen, men sa ja til å bli til han hadde rundet opp noen løpende forretninger. R-Klassen var en av dem.
Og så fant vi ham i Gøteborg, for tre uker siden.
Og da kunne Mercedes-bladet Excellence nøyd seg med å presentere Hans-Peter Winderlich, Chris Benjamin og Gordon Wagener som sentrale personer i dette prosjektet. De fleste der ute ville ikke savnet det fjerde sentrale navnet i det hele tatt, og vi andre ville ikke blitt forundret i det hele tatt. Det er slikt som skjer i denne sjalu, primadonna-bransjen, er vi enige om.
Men nei, der dukker Stephen opp mellom sine gamle kolleger både i bilde og tekst og jommen er ikke noen av skissene også hans.
Du synes kanskje dette er en latterlig liten bagatell. Jeg kan forsikre at Mercedes har vokst mange meter i designer-miljøet nå – det er slett ikke alle produsentene som hadde oppført seg slik.
Og dette har ikke noe med trykketid å gjøre. Excellence hadde hatt alle muligheter til å leke Orwell, og praktisere ikke-persongjøring.