Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept
Ford Equator Concept

Ford Equator – den neste Maverick

Tiden begynner å bli moden for utskifting av Ford Maverick, og konseptet Equator viser retningen.

Publisert Sist oppdatert

Ford Maverick går under navnet Escape i USA og en del andre land, og er en Sports Utility Vehicle (SUV) av det mindre slaget, i alle fall i amerikansk målestokk. Her til lands kan den fås med 2,3-liters rekkefirer eller 3-liters V6 under panseret. Begge er bensinmotorer.

Den nye Ford Equator Concept viser hva vi kan forvente av neste generasjon Maverick/Escape, og den har en 3.0 V6 Duratec motor. Firehjulsdriftsystemet er utstyrt med computerstyrt clutch, og sekstrinns gearkassen kan styres elektronisk med knapper på rattet. Vanligvis er Equator forhjulsdrevet, men opptil 99% av momentet kan overføres til bakhjulene om nødvendig.

Hjulopphenget er kjent fra Maverick, en McPherson-type forstilling med spiralfjærer og anti-roll stag, og multilink hjuloppheng bak. Dimensjonene er 442,4 x 178,0 x 179,8 cm (lengde x bredde x høyde). Akselavstanden er som på Maverick, 262 cm.

Equator Concept er utviklet ved Fords Lio Ho Design Technology Center i Taipei, Taiwan. Det er lagt vekt på sportslighet, og designer Paul Gibson sier konseptet er ”certainly a lot more track than it is truck”.

Powered by Labrador CMS