-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Passat Variant: Stasjonsmester i ny uniform
Siden 1998, og mange ganger før det også, har Passat kontinuerlig vært blant de tre mest populære firmabiler i Norge. I tillegg er den en populær bil for barnefamilier. Spesielt stasjonsvogna – som nå lanseres i sjette generasjon.
Først publisert i BIL 10 - 2005.
Det er 32 år siden Volkswagen lanserte sin første Passat stasjonsvogn, eller Passat Variant som den heter på mange markeder. I vår kom Passat sedan i ny utførelse, og nå følger den populære stasjonsvogna etter. Større og mer velutstyrt enn noensinne og med et utall valgmuligheter med hensyn til motorer, utstyrsnivåer og tilleggsutstyr.
ESP, klimaanlegg, åtte kollisjonsputer, 16-tommers hjul, elektriske vindusheiser foran, fjernstyrt sentrallås, elektronisk parkeringsbrems, elektromekanisk servostyring, Press & Drive tenningssystem, LED retnings- og baklys med automatisk nødbremsvarsling, takrails og sammenleggbare bakseter - alt dette står på lista over standardutstyr selv i den rimeligste utstyrsvarianten, Trendline. Ønsker du enda mer snacks, kan du ta steget til Comfortline, Sportline eller Highline eller velge fritt i den rikholdige katalogen over ekstrautstyr.
Åtte forskjellige motorer står på programmet, fem bensindrevne og tre for diesel. Med unntak av den rimeligste 1,6-literen er samtlige direkteinnsprøytet. Minste bensinmotor yter 102 hk mens den kraftigste, en 3,2-liters V6 FSI-motor byr på 250 hk. Mellom disse ytterpunktene finner vi 1.6 FSI med 115 hk, 2.0 FSI med 150 hk og 2.0 TFSI som yter 200 hk. Men mest populære motorer i Passat er dieselalternativene som består av 1.9 TDI med 105 hk, 2.0 TDI med 140 hk og den nyutviklede 2.0 TDI med 170 hk og 350 Newtonmeter.
6-trinns manuell gearkasse er standard på alle varianter unntatt 1.6/102 hk og 1.9 TDI som begge leveres med 5-trinns kasse. Dieselmotorene kan mot pristillegg leveres med den intelligente DSG gearkassa - noe som sammen med 4Motion er standard på 3.2 V6 FSI. Alle 4-sylindrede FSI-motorer kan leveres med 6-trinns Tiptronic automatgear og flere av modellene kan leveres med 4Motion og nivåregulering. For DSGog Tiptronic må du ut med ca kr 20.000, mens det koster 10.000 mer å få din Passat utstyrt med 4Motion.
Passat stasjonsvogn har en stigende skulderlinje fra panseret til bakstussen. Den har vokst i alle retninger sammenlignet med sin forgjenger og måler 4,77 meter i lengderetningen (+ 92 mm), 1,82 meter i bredden (+ 74 mm) og 1,52 meter i høyden (+ 19 mm) inkludert takrails som er standard. Dette gir et rommelig interiør og klassens største bagasjerom, 603 liter (+ 108 liter) med baksetene i normal posisjon, og hele 1731 liter når baksetene klappes sammen - noe som skjer i en rask håndvending. På tross av økte dimensjoner, har vekten kun steget med 44 kg. Lastekapasiteten er økt tilsvarende.
På det smaleste er bagasjerommet en meter bredt mens minste lengde er 1,13 meter. Med baksetene nedlagt er lengden på det flate gulvet 1,96 meter, og velger du en modell med sammenleggbart passasjersete foran, får du med deg gjenstander på inntil 2,9 meters lengde. Tar du sjansen på å kjøre uten reservehjul, kan du helle 90-liter bagasje i hjulbrønnen. Med Luggage Management Package får du nyttige hjelpemidler for å holde bagasjen på plass og du kan bestille din Passat Variant med elektrisk åpning av bakluka.
Passat stasjonsvogn er på plass hos din VW-forhandler i slutten av september. Harald A. Møller regner med å selge 1800 av den inneværende år, mens salgsmålet for Passat i 2006 er 5000 biler. Pressesjef Paul Hegna forventer at 80% av disse blir stasjonsvogner og at mest populære motorer blir de to minste dieselvariantene, 2.0 TDI 140 hk og 1.9 TDI 105 hk. Alle varianter av nye Passat skal være på plass innen årets utgang. Hegna føler seg trygg på at kvalitetsproblemene som medførte en rekke tilbakekallinger av Passat V, er en saga blott når den nye modellen introduseres.
VW Passat stasjonsvogn:
Av plasshensyn presenterer vi kun Passat 1.9 TDI Trendline:
Pris: Fra ca kr 315.000
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 477 x 182 x 152 cm. Akselavstand: 271 cm. Egenvekt m/fører: 1477 kg. Tillatt totalvekt: 2100 kg.
Dekk: 205/55 R16.
Bagasjerom: 603-1731 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,4 sek.
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,58 l/mil
CO2-utslipp: 157 g/km