Lexus IS 220d og IS 250: Ikke akkurat A4

Ønsker du velkjent kvalitet i en premium innpakning, men synes at A4, 3-serie og C-Klasse blir for hverdagslig? Da kan Lexus’ mest populære Europa-bil i ny innpakning være svaret.

Publisert Sist oppdatert

Lexus IS220d/250

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Lexus har innsett at kvalitet alene ikke selger volum. Skal de nå sine ambisiøse salgsmål på en halv million biler i 2006, er innpakningen vel så viktig. LFinesse kalles designspråket for de nye Lexus-modellene som etter kjent tysk oppskrift nå får mange fellestrekk fra bunn til topp. Først ut var GS 300, men siden de færreste er villige til å bla opp godt over 800.000 kroner for en ny bil, følger nå nye IS med to alternative motorer, før storebror LS dukker opp på Detroit-utstillingen i januar.

IS 220d er første Lexus med dieselmotor – verdens reneste dieselmotor er løftet fra Avensis og rett inn i IS-modellen. Trolig blir den også eneste Lexus med selvtenner i overskuelig fremtid, for Toyotas luksusmerke har ikke til hensikt å dilte etter alle andre. De vil heller videreutvikle sin egen spesialitet – hybride drivlinjer. Lexus forventer at dieselutgaven blir bestselgeren i Europa, med rundt 70 prosent av IS-salget. Med norske avgifter blir den også rimeligste utgave, men med 6-trinns manuell som eneste alternative gearkasse vil nok en del kunder velge V6-utgaven for å få tilgang til automat. Lexus begrunner avgjørelsen med et begrenset marked for diesel og automat – det er jo primært Europa som ønsker en slik kombinasjon mens majoriteten av Lexus-salget skjer i USA.

Automat og V-sekser
Foretrekker du automatgear, velger du IS 250. Den tar deg til 100 km/t i løpet av 8,1 sekund (mens du med manuelt gear trenger 8,4 sekunder), neppe noe vektig argument for ikke å velge IS 220d som bruker åtte tideler mer på den samme øvelsen. Begge motorene er svært kjørbare, men skulle vi velge uten å tenke økonomi, foretrekker vi IS 250 med automatgear og grom V6-låt. Det føles som en perfekt match i denne bilen.

Nye IS har vokst sammenlignet med sin forgjenger. Lengden er strukket med 17,5 cm, bredden med 7,5 cm og akselavstanden med 6 cm. Kombinert med 4 cm bredere sporvidde foran og 6 cm bak samt et karosseri som er 20 prosent stivere, gir det bilen kjøreegenskaper på høyde med de beste tyske konkurrentene.

Kvalitetslåt
Dørene lukkes med skikkelig “Mercedeslåt”. Bak rattet befinner du deg i smakfulle omgivelser. Skulle vi ønske noe annerledes, måtte det være plasten som er benyttet i dashbordet som blir litt grå og kjedelig.

Hjulopphengningen er så forseggjort og bilen så godt støyisolert at du fører normale samtaler i høye hastigheter på en italiensk autostrada – både i bensin- og dieselutgaven. Vil du ha vellyd er mulighetene for det svært gode. 13 høyttalere og 6-dobbel CD-skifter er standard i alle modeller. Det er også åtte kollisjonsputer og nøkkelen som du kan ha i lomma under kjøreturen. Bilen startes og stoppes via en knapp på dashbordet.

IS 250 er på plass i Norge i desember, mens IS 220d følger en måned senere. 29.000 biler selger Lexus i Europa i 2005 – opp 15 prosent fra året før. I 2006 er målet 45.000, og da blir IS en viktig brikke i spillet. Selv et lite land som Norge skal selge 100 biler neste år – en kraftig vekst fra de fire som ble nyregistrert i 2005.

Kort om bilen:

Lengde: 457,5 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 273,0 cm. Bagasjeromvolum: 378 liter. (VDA). Tankvolum: 65 liter.
*For IS 250 er data oppgitt for modell med automatgear, dette er varianten importøren forventer å selge mest av. IS 220d er basert på manuelt gear.

Powered by Labrador CMS