-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Blue Car blir virkelig
I fjor viste Bolloré-gruppen en spennende elektrisk bil som de fortalte var utviklet fordi de ønsket å demonstrere sine nye batterier. På Geneve-utstillingen i år fikk vi vite at kanskje også bilen blir bygget.
Et års testing har i hvert fall vist at batteripakken som Bluecar er utstyrt med, virkelig har noe for seg. Her snakkes det om Litium Metall og Polymer batterier, fremstilt av et selskap i Bolloré-gruppen som heter BatScap som nå bygger en helt ny fabrikk med kapasitet på 10.000 slike batterier pr år.
Men omfattende tester med hele bilen viser at også den har muligheter til å innføre nye standarder for el-biler. 250 kilometer mellom hver oppladning (som tar seks timer, men et par minutter er nok for å fylle opp det som skal til for de siste 20 km), toppfart på 120 km/t og 0-60 på 6,3 sekunder er ikke ille. En totalvekt på litt over 1000 kg (hvorav batteriene ikke tegner seg for mer enn 240) er akseptabelt for en liten 3+2 seter som møter dagens kollisjonskrav.
Praktisk
Bilen likner svært på de Citadine-prototypene Renault viste for noen år siden, den er med andre ord ganske attraktiv. Praktisk også. Med tre passasjerer foran er det plass til 810 liter gods bak. Nøyer man seg med to foran, kan man laste inn 235 cm lange objekter. 305 x 171 x 161 er utvendige mål.
Det er når vi ser nærmere på selve bilen at vi oppdager hvor italiensk dette franske kjøretøyet er. Konstruksjonen er det riktignok Espace Development som står for. Det selskapet ledes av Philippe Guedon som i sin tid var sjef for Matras bildivisjon og blant annet fikk frem den revolusjonerende Renault Espace.
Men denne prototypen, og seks nye som skal bygges nå, for ytterligere testing, bygges hos 3D – en prototypemaker som nå eies av Pininfarina. El-motorer og kraftoverføringer kommer fra Matra, som nå eies av Pininfarina. Og det meste av utprøvingene skjer på en kjempestor moderne testbane som ligger rett nord for Paris, også den eid av Pininfarina.
Vincent Bolloré sier at en av grunnene til at han akter å starte produksjonen er at han er så skuffet over bilindustrien som fremdeles ikke bygger annet enn elektrifiserte utgaver av sine vanlige biler. Han tenker selvfølgelig først og fremst på Peugeot/Citroën, som fremdeles er verdens største produsenter av slike biler, og som er svært interessert i hans nye batterier.
Men på tross av politisk interesse, og på tross av at produsentene tilsynelatende forsøker å oppfordre til el-bil bruk (de har blant annet tatt initiativ til å stifte Citelec, en organisasjon for europeiske byer som ønsker å gå elektrisk) ble det ikke registrert flere enn 113 slike biler i Frankrike i 2003. Etter det har tallet sunket!