-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Blue Car blir virkelig
I fjor viste Bolloré-gruppen en spennende elektrisk bil som de fortalte var utviklet fordi de ønsket å demonstrere sine nye batterier. På Geneve-utstillingen i år fikk vi vite at kanskje også bilen blir bygget.
Et års testing har i hvert fall vist at batteripakken som Bluecar er utstyrt med, virkelig har noe for seg. Her snakkes det om Litium Metall og Polymer batterier, fremstilt av et selskap i Bolloré-gruppen som heter BatScap som nå bygger en helt ny fabrikk med kapasitet på 10.000 slike batterier pr år.
Men omfattende tester med hele bilen viser at også den har muligheter til å innføre nye standarder for el-biler. 250 kilometer mellom hver oppladning (som tar seks timer, men et par minutter er nok for å fylle opp det som skal til for de siste 20 km), toppfart på 120 km/t og 0-60 på 6,3 sekunder er ikke ille. En totalvekt på litt over 1000 kg (hvorav batteriene ikke tegner seg for mer enn 240) er akseptabelt for en liten 3+2 seter som møter dagens kollisjonskrav.
Praktisk
Bilen likner svært på de Citadine-prototypene Renault viste for noen år siden, den er med andre ord ganske attraktiv. Praktisk også. Med tre passasjerer foran er det plass til 810 liter gods bak. Nøyer man seg med to foran, kan man laste inn 235 cm lange objekter. 305 x 171 x 161 er utvendige mål.
Det er når vi ser nærmere på selve bilen at vi oppdager hvor italiensk dette franske kjøretøyet er. Konstruksjonen er det riktignok Espace Development som står for. Det selskapet ledes av Philippe Guedon som i sin tid var sjef for Matras bildivisjon og blant annet fikk frem den revolusjonerende Renault Espace.
Men denne prototypen, og seks nye som skal bygges nå, for ytterligere testing, bygges hos 3D – en prototypemaker som nå eies av Pininfarina. El-motorer og kraftoverføringer kommer fra Matra, som nå eies av Pininfarina. Og det meste av utprøvingene skjer på en kjempestor moderne testbane som ligger rett nord for Paris, også den eid av Pininfarina.
Vincent Bolloré sier at en av grunnene til at han akter å starte produksjonen er at han er så skuffet over bilindustrien som fremdeles ikke bygger annet enn elektrifiserte utgaver av sine vanlige biler. Han tenker selvfølgelig først og fremst på Peugeot/Citroën, som fremdeles er verdens største produsenter av slike biler, og som er svært interessert i hans nye batterier.
Men på tross av politisk interesse, og på tross av at produsentene tilsynelatende forsøker å oppfordre til el-bil bruk (de har blant annet tatt initiativ til å stifte Citelec, en organisasjon for europeiske byer som ønsker å gå elektrisk) ble det ikke registrert flere enn 113 slike biler i Frankrike i 2003. Etter det har tallet sunket!