Kia med egen designsjef

Et av Kias problemer er mangel på egen identititet. Er den en Hyundai eller..? Med helt egen designsjef, hentet fra toppen av VW’s designavdeling, burde dette snart være historie.

Publisert Sist oppdatert

Parhester
Siden de to selskapene ble slått sammen, har Kia og Hyundai delt nesten alt. Det store tekniske senteret rett utenfor Frankfurt er et godt eksempel. Der sitter de samme designerne og tegner både Hyundai og Kia så når vi ser sjefdesigneren der, Peter Arcadipane, foran en bil med laken over, aner vi aldri hva som skal lanseres nå.

Det samme i California. Dragan Vukadinovic er en av de lokale designtoppene der, men om det er Hyundai eller Kia han gjør er ikke alltid så viktig. Slik blir det forvirring av, og manglene merkevare-tilhørighet.

At det samme skjer på det mekaniske er en helt annen sak. Det bryr ikke kundene seg om. Motor og chassis er så fjernt at en fellesøvelse der er ikke argumenter mot noe som helst. Det er det som synes som betyr noe.

Derfor er det ikke uventet at Kia nå har gått til innkjøp av sin egen designsjef. Det har lenge vært kjent at Kia snart skal åpne sitt eget designsenter i Europa, et godt stykke unna det de nå deler med Hyundai. Derfor er det også logisk med en ny, egen designtopp.

Lang fartstid
Han er hentet fra Volkswagen, er 53 år og heter Peter Schreyer. Han er en av de virkelig trofaste, kom til VW i 1980, var i Simi Valley studio i California og på Audis Advanced Studio før han ble sjef for Audi design i oktober 1994.

På mange måter ble han eksponenten for Audis Bauhaus/såpestykke designspråk som etterhånden ble ganske gørrkjedelig og som ikke ble løsnet før Walter de Silva ble hentet fra Alfa Romeo.

Etter det ble Schreyer på en måte parkert. Han fikk tittel av sjef for VW brand design, men det var under gruppens nye designsjef, Murat Gunak, som kom fra Mercedes-Benz og hadde behov for å markere seg. Og en spennende springbrett-stilling som sjef for det nye advanced studio i Potsdam, gikk til Thomas Ingenlath, geniforklart Skoda-designer.

Retning Syd
Så nå flytter altså Schreyer sydover igjen. Noe av det første jeg håper han gjør er å skape et eget ansikt for Kia, en front som gjør at man ser hva som kommer. Dessverre er han for sent ute til å gjøre noe med ED – høstens store, Europeiske Kia-nyhet. Men akkurat dette med gjenkjennelighet er noe han kan fra Audi.

Det andre jeg håper han gjør er å dekorere kontoret sitt slik han hadde det i Ingolstadt, med minner om gamle krigsfly der en P51 Mustang hadde hovedrollen. Kanskje har han også fremdeles sin nydelige Fiat 124 Spider, en stilig bil og ganske fjernt fra Bauhaus-tankegangen.

Det skal bli spennende å se hva han får til. Det jeg frykter, og hvorvidt det stemmer har jeg ikke klart å få ordentlige svar på, er at Peter Schreyer fremdeles skal ha en over seg.

Jong-Suh Park har vært Hyundai/Kias design-topp i mange år. Han er en virkelig veteran, med en grad fra Londons Royal College of Art i 1981, og asiatiske produsenter har en tendens til å beholde slike toppfigurer.

Uten frie hender er jeg redd den nye designsjefen, som i følge meldingen skal ha ansvaret for Kias globale design, blir en skuffelse for de av oss som nå venter Store Ting.

Powered by Labrador CMS