HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet
HondaJet

Honda opp i det blå

Det er snart fire år siden vi røpet at Honda hadde planer om å lage sitt eget fly. Nå har HondaJet vært i lufta, og planene begynner å bli svært konkrete.

Publisert Sist oppdatert

Den 25. juli annonserte Honda at de ville ta skrittet inn i flyindustrien med sitt innovative HondaJet småfly. De vil åpne sine ordrebøker i USA i løpet av høsten, og før de kommer så langt skal de opprette et nytt selskap som skal FAA sertifiseres.

Gammel drøm
Målet er å oppnå typegodkjenning i løpet av 3-4 år for deretter å igangsette produksjonen. Honda danner en allianse med Piper Aircraft Inc for å samarbeide om salg og service og for sammen å utforske tekniske løsninger.

”Flygning har vært en viktig drøm for Honda i mer enn fire årtier,” sa Honda-direktør Satoshi Toshida da planene ble annonsert på EAA’s AirVenture.

”Vårt mål er i samsvar med filosofien bak andre Honda-produkter – å sørge for behagelig og effektiv transport som gjør livet enklere for folk. Vi er fascinert av nå å entre en ny dimensjon innen mobilitet.”

US-basert
Honda Aircraft Co. får sin base i Greensboro, North Carolina hvor prototypen NH420 HA ble bygget og testing har pågått i tre år. Prototypen som kan ta 6-7 passasjerer har allerede fullført 240 timer i lufta. Den har vært oppe i en høyde på 43.000 fot og en hastighet på 412 knop.

Flyet har en rekke innovasjoner som skal gi bedre drivstofføkonomi, bedre utnyttelse av plass for passasjerer og bagasje og høyere cruising speed enn tilsvarende fly. Dessuten lover Honda og Piper sine kunder service på et svært høyt nivå.

Piper Aircaft har produsert over 144.000 fly og utviklet mer enn 180 forskjellige modeller i sin 70-årige historie, så det er en svært rutinert samarbeidspartner Honda har valgt.

Powered by Labrador CMS