-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møte med Melkus
Jeg var i Dresden og ble introdusert for den nye Corsa. På vei ut av byen passerte vi en forhandler (av et annet bilmerke). På veggen sto det Melkus. Gjett om det ble bråstopp.
Melkus var noe mytisk i 60- og 70-årene. Mot alle odds fantes det en utrolig fyr i tjukkeste Øst-Tyskland som bygde racer- og sportsbiler. Forholdsvis primitive, riktignok – det var vanskeligheter med å skaffe alle typer materialer i DDR den gangen – men de gikk som skolda katter og hadde en utrolig lyd.
Basis var noe så enkelt som Wartburg, en modifisert ramme og blodtrimming av den greie 1000 ccm, tresylindrede totakteren kunne få den opp i 100 hester. Faktisk så hørte jeg en av disse bilene, i Formel Junior-utgave en eneste gang, i Bro.
Og sportsvognen, RS 1000 med måkevingedører så jeg en gang på en Leipzig-utstilling. Men jeg har alltid hatt en stor plass åpen for denne underdogenes underdog.
Og jeg var jo ikke en gang sikker på at dette var det. Men tvilen forsvant så snart jeg åpnet døren inn i det hypermoderne salgslokalet. Pokaler langs alle veggene, og ved deledisken var det jommen også T-skjorter og caps og andre accessoirer med bilde av RS 1000.
Det viser seg at en av gamle Heinz Melkus (han døde for to år siden) sønn, Peter og hans sønn Sepp, oppdaget at det fremdeles var stor interesse for de gamle sportsbilene. Av de 101 som ble bygget mellom 1969 og 1979, finnes det fremdeles noenogåtti.
Og det begynte å bli stor etterspørsel etter deler. Såpass stor at Melkusene fant ut at de kunne like gjerne lage deler nok til en liten serie replicaer.
Så nå fullfører de en serie på 10 RS 1000, lik originalen til minste detalj, man kan til og med få motoren racertrimmet på 100 hester hvis de standard 75 ikke er nok. (Spør du meg, så holder det med en vekt under 700 kg og på ganske skinny 70 profil 13-tommere).
Ved hjelp av den tekniske høyskolen i Dresden fikk de digitalisert karosseriet, slik at replicaene er helt nøyaktig lik de gamle, og man har til og med funnet noen av de gamle 5-trinns König-kassene. Mange nok både til disse ti bilene og til et solid reservedelslager.
Men når de siste 4 blir levert ut en gang neste år, akter ikke Peter og Sepp å stanse med det. De planlegger nå en serie med RS 2000. Samme karosseri og med motoren sentralt plassert, men en smule mer moderne mekanikk.
Vær sikker på at nå som jeg har gjenoppdaget Melkus, skal jeg følge nøye med på den nye også.