-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Statusheving
Med den nye luksusbilen skal Subaru heve statusen nok et hakk.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Tribeca er en bydel på Manhattan i New York, og navnet kommer av Triangle Below Canal Street. Det er et hipt og kult område i bo i, populært blant kunstnere og skuespillere, beliggende mellom Wall Street og Ground Zero. For noen år siden ville slike assosiasjoner vært malplassert for merket Subaru. Men nå er japanerne på vei opp i status, og beveger seg bort fra billig-imaget.
B9 Tribeca er en 7-seters SUV med konkurrenter som BMW X5 og Mercedes-Benz MLKlasse i siktet. Under panseret sitter selvfølgelig en boxermotor, den samme treliteren som i toppmodellen av Outback. 245 hester er bra, men 297 Nm dreiemoment er litt svakt. Den har hele to tonn å forflytte, og dermed blir ikke B9 Tribeca så sprek og underholdende som man kunne ønske. Den 5-trinns automatkassa gjør en grei jobb, men konkurrentene har etter hvert fått både 6- og 7-trinns automatkasser.
Det er stort sett stille og komfortabelt under kjøring, men når man akselererer hardt blir motorlyden noe overdøvende. Det er akseptabelt og til og med velkomment i de sportslige variantene av modeller som Forester eller Outback, men i B9 Tribeca bryter det med inntrykket av luksus og komfort. I forsetene er kupeen utformet som separate plasser hvor man omsluttes av midtkonsoll og døra. Ikke alle liker det, men det gir et moderne inntrykk om ikke annet.
Selv om bilen ikke er utstyrt med lavgear-serie, er firehjulsdriftssystemet til Subaru blant de bedre, og en bakkeklaring på over 21 cm er bra. Den kan også trekke en tilhenger med opptil 2000 kilos vekt.
En pussig ting vi la merke til er at bremsepedalen er så høyt plassert at de med små sko ikke når helt opp med tåballen, men blir sittende enten å bremse med tærne eller uten hælstøtte. Ingen typisk kvinnebil med andre ord.
Som ventet er de to siste sitteplassene bakerst ikke så rommelige at voksne sitter komfortabelt der, men ellers har man god plass. Som firehjulstrekker med nedfellbare seter er det heller ikke rart at bagasjerommet har høy lastekant og høyt gulv. I Norge selges B9 Tribeca med høyt utstyrsnivå, blant annet skinninteriør, navigasjon, ryggekamera, DVD-skjerm i taket, og mye mer.
Selv om prisen synes høy, er pakken svært innholdsrik, og den noe pussige fronten kan etter hvert bli et vanlig syn på norske veier. En front som for øvrig skal være Subarus ansikt på kommende modeller.
Kort om bilen:
Subaru B9 Tribeca
Pris: kr. 775.000
Motor: 6-sylindret boxermotor. 3000 ccm 180 kW (245 hk) v/6600 o/min 297 Nm v/4200 o/min
LxBxH: 486 x 188 x 168,5 cm
Bakkeklaring: 21 cm
Egenvekt m/fører: 1965 kg
Tillatt totalvekt 2586 kg
Dekk: 255/55R18
Bagasjerom: 235/1063/2106 liter (VDA)
Tankvolum: 64 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 8,5 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: 291 g/km