Drømmebilen for nordmenn?

To- og firehjulstrekk, 5 + 2 seter, to-liters dieselmotor med lavt forbruk, delt bakdør, og kan trekke tilhenger på to tonn. Snakker vi om hyttefolkets drømmebil?

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander

Først publisert i BIL 1 - 2007.

I februar er den nye Mitsubishi Outlander i salg her hjemme til priser som starter under 370.000 kroner. Den kompakte SUV-en er en familiebil som går utenpå en vanlig stasjonsvogn, ved at den har høyere bakkeklaring uten å være et monster, og der man kan velge mellom tohjulstrekk, firehjulstrekk eller firehjulstrekk med låst senterdifferensial for ekstrem fremkommelighet. Alt reguleres fra førerplassen.

Om et system er som skapt for norske forhold, er det dette. Egentlig er det ikke mange dagene i året man trenger aktiv firehjulstrekk - men det er jo så inderlig godt og trygt å ha det akkurat disse dagene da føret er dårlig, eller når du skal opp de siste kneikene til hytta.

Pakkesel

Plass er viktig i en familiebil, særlig når baksetet er i bruk. Når man skal på hytta med det alt for store weekendlasset eller man skal ha med fire spillere på fotballtrening - da er det utrolig hvor mye bager og utstyr som skal med. Outlander er større enn de fleste kompakte SUVene. Den er 44 cm lenger enn Toyota RAV-4 og 12 cm lenger enn Honda CR-V. Bare Hyundai Santa Fe er like lang.

Lengde betyr gjerne mer plass til bagasje. I Outlander kan man få med seg nesten 800 liter når baksetet er i bruk. Og snakk om å “få med seg – bilen kan trekke en tilhenger på hele to tonn, og det er voksent på en så “liten bil.

Noen ny, moderne dieselmotor fikk ikke Mitsubishi klar for Outlander. Dermed bruker de Volkswagens to-liters dieselmotor med turbo, den samme som sitter i Mitsubishi Grandis. Partikkelfilter er standard. Det samme er selvfølgelig antispinn og ESP, og også ellers har bilen meget høyt sikkerhetsnivå. Mitsubishi er sikker på at bilen vil få fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstesten.

Lettkjørt

Mitsubishi Outlander kjører stabilt på landeveien, og er ikke minst fleksibel og lettkjørt i bymiljøet. Dette er ingen “jeep med dårlig svingradius og redusert sikt bakover. Bak rattet merker man nesten ikke at dette egentlig er en liten SUV som i terrenget viser utrolige egenskaper både opp og ned. Dette er en bil man kommer helt fram til hytteveggen med – nesten hele året.

Med nye Outlander starter Mitsubishi i Norge jakten på familiene som i dag kjører stasjonsvogn. Det er mange som savner mulighetene for firehjulstrekk på familiebilen. Outlander leveres med fem eller syv seter. Den bakerste seterekken i 7-seteren (som normalt er nedfelt i gulvet) er rene nødseter der komforten er begrenset, for å si det forsiktig. Bakseteryggen på den andre seteraden felles enkelt ned ved å trykke på en knapp. Man slipper å ligge på alle fire inne i varerommet for å få ned bakseteryggen. Smart!

Bilen har horisontalt delt bakdør. Den er delt i 80/20, og på nedre del kan du legge inntil 200 kilo – eller bruke den som sitteplass når du skal skifte fottøy etter en tur i skogen eller alpinbakken.

Kort om bilen:
Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D
Pris: fra ca. kr. 360.000
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/1750 o/mi
LxBxH: 464 x 180 x 172 cm
Akselavstand: 267 cm
Egenvekt m/fører: 1810 kg
Tillatt totalvekt: 2360 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Dekk: 215/70R16
Bagasjerom: 774 til 882 liter som 5 seter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 10,8 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,67 l/mil
CO2-utslipp: 170 g/km

Powered by Labrador CMS