-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bertones Barchetta
Et av høydepunktene i Genève i år var Bertones feiring av seg selv som 95-åring. Det gjorde de med en uhyre spennende liten Barchetta.
Barchetta betyr egentlig liten båt men ble også brukt om små, åpne biler der alt det overflødige var fjernet.
Barchetta i sin egentlige betydning vet Bertone alt om. Hver dag man går på jobben ute på sentret i en liten landsby, en halv time utenfor Torino, passerer man den lille røde, åpne, som Nuccio Bertone (avdød ektemann og sjef, i dag ledes selskapet av enken) bygget til seg selv i 1947.
Aldeles nydelig og nå restaurert perfekt, men fremdeles den samme beskjedne bilen som Topolino-mekanikken representerer.
Panda-basert
Dagens nye er heller ikke så imponerende i hestekraftavdelingen. Den er bygget på en Panda 100-hester, og bortsett fra at designen – både utenpå og inni - er full av små overraskelser, er den akkurat så minimalistisk som det er mulig å få en bil i dag.
Selv etter at Bertones eksteriør-designsjef, Giuliano Biasio, forsvant og ble med til Roberto Piattis nystartede designselskap, klarer de gjenværende å fortsette Bertone-arven.
Nå hører det med at David Wilkie, som har det totale designansvar, har vært hos Bertone siden 2003. Før det var han i nesten 20 år hos Ghia og gjorde mesterlige ting som Lagonda Vignale (Genève for 14 år siden) og nå sist: Street Ka. Men Bertone DNAet sitter allerede godt i.
Minimalistisk
Her har han simpelthen laget noe så lite og tett som han har kunnet. Det ser ut som to aluminiumsbadekar som er lagt mot hverandre og forbundet med en plate og en frontrute og en sittebrønn. Bak finner du preget skinn, og noe som ser ut som motorbrønnen. Dørene er hengslet slik at når du åpner dem, beskriver de en stor sirkel rundt bakhjulene.
Tilsynelatende enkelt og minimalistisk, men jo mer du ser, jo flere overraskelser får du. Og disse små sci-fi henvisningene, disse plutselig skarpe linjene i noe som ellers ser flytende og harmonisk ut, og disse små overraskelsene som får øynene (eller fingrene, der du føler deg frem over overflaten) til plutselig å stanse opp, er Bertone fremdeles verdensmester på.
Vel har de problemer, men det ville være underlig hvis ikke en så talentfull organisasjon klarer å runde de første 100 år.