Glem bekymringen for bensinpriser som svinger med en krone. Forskjellen mellom det du betaler og hva du får igjen når du selger, utgjør ofte for halvparten av dine totalkostnader ved å eie en bil.
Sammen med bladet Bil gir BilNorge.no deg oversikten over hvor mye din bil har sunket i verdi.
Store forskjeller
Annonse
I samarbeid med LeasePlan har Bladet BIL og BilNorge.no utarbeidet fem klasser for verditap på biler. De modellene med lavest verditap i løpet av tre år, kommer i klasse A (30-33 prosent av nypris), mens de med det største verditapet (45-48 prosent) blir lagt i klasse E.
LeasePlan er verdens ledende aktør innen biladministrasjon og selger årlig ca. 3000 brukte biler i Norge.
- Det er viktig å presisere at dette ikke er en eksakt vitenskap, sier Marius Paus som er markedsdirektør hos LeasePlan. Vi lever imidlertid av å sette riktig verditap på biler, og dette sammen med øvrige driftsutgifter tilknyttet bilholdet utgjør det totale kostnadene. Han påpeker at trender kan være med på å forsterke forskjellene.
Stort verditap - høye eierkostnader
Det er mange tusen kroner å spare på å velge riktig bilmodell. Og mye å tape dersom du velger feil. I dette regneeksempelet ser du hvor mye:
Verditap - bil i gruppe A:
Verditap - bil i gruppe E:
Annonse
Konklusjon: Bilen i gruppe E koster eieren 54.000 kroner mer i løpet av tre år enn bilen i gruppe A.
På listen vår er fem SUVer de eneste som kvalifiserer til verditapsklasse A. Årsaken er selvsagt at denne type biler er ekstremt populære på bruktmarkedet.
- Vi har hatt noen få eksempler på biler som har vært så populære i bruktmarkedet at de bare har falt noen titusener i forhold til det de kostet som nye tre år tidligere, sier Paus.
Dette er klassene
Bilene som er vurdert er tre år gamle. De har kjørt mellom 60.000 og 90.000 kilometer. Lista nedenfor inneholder i alt 40 ulike bilmodeller, som alle var blant de mest solgte i 2003.
Dieselandelen var den gang på 23 prosent. Dette gjenspeiles også i listen, som domineres av bensinbiler.