-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
HY blir nummerserie
I dag ble de første Hydrogen-bilene endelig registrert og nummerserien med registreringsbokstavene HY ble for første gang tatt i bruk.
I fjor var det stor Hydrogen-oppmerksomhet i Stavanger, og Zero – det ledende kompetanse-sentrum for Hydrogen – hadde klart å få hjem de første ombygde Prius-modellene fra California.
Disse bilene skal være et vesentlig element i HyNor, hydrogenveien som skal gjøre det mulig å kjøre Stavanger-Oslo på landeveien uten å slippe ut annet enn vann av eksosen.
Bilene er ombygde Priuser, der brenselceller sørger for strømmen, og selv slike eksperimentbiler må godkjennes. Denne prosedyren har tatt tid, derfor er det først nå bilene kan settes i daglig drift.
I løpet av ikke alt for lang tid vil det være femten biler som deltar i prosjektet, men Zero er i samtale med flere bilfabrikker og regner selvfølgelig med at det vil dukke opp flere deltakere.
Samtidig er organisasjonen nå inne i et skandinavisk samarbeid – Scandinavian Hydrogen Highway Partnership – som gjør at det hele får en meget større skala, hvilket forhåpentlig kan øke interessen til de som kan bidra.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var til stede og fikk seg en tur i rushtid-trafikken med den hydrogendrevne bilen, registreringsnummer HY 10025. Det er hennes departement som har stått for mye av finansieringen for dette prosjektet, så langt, derfra kommer tillatelsen til å bruke en egen skiltserie, og nå har departementet også gitt tillatelse til at disse bilene skal kunne kjøre i kollektivfeltet.
Kanskje spesielt derfor er det synd at ingen av disse bilene kommer til å befinne seg i Oslo-området. Stavanger skal ha de fire første, så kommer det ni som skal til Grenland-området mens to skal til Trondheim der de åpner en Hydrogen-stasjon på nyåret.
Selv om det var mye ros og takk ved den lille skiltpåsettelsen, ble Navarsete også minnet om at bevilgningene fra Forsknings- og utviklingsbudsjettet til Hydrogen, Elbil og Biodrivstoff har stått bom stille i hennes periode. Zero mener at støtten til HyNor minst bør dobles til 50 millioner kroner neste år. Selv om hun likte bilen, kunne hun ikke love det, der og da.
En pussig liten detalj: HY-serien er nettopp lagt ut, og man skulle kanskje trodd at den første norske hydrogen-bilen ville blitt registrert HY 10001. Men nei. Et eller annet veikontor har åpenbart lagt beslag på den første bolken, så det laveste nummeret som var tilgjengelig på Risløkka ved Oslo var altså HY 10025. Det skal bli spennende å se når HY 10001 dukker opp.