-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med R8 på F1-bane
Drømmer du om en Audi R8? Nå kan du realisere drømmen. I alle fall for en dag eller to.
De nordmenn som har hørt om Audi Driving Experience, forbinder det nok med quattro-kurs i vinterlige omgivelser. Men den tyske produsenten har mer å by på – faktisk så mye at de har produsert en 20-siders katalog hvor du kan velge og vrake mellom destinasjoner og biler.
Vi valgte på øverste hylle og dro til den spanske Formel 1-banen, Circuit de Catalunya, i utkanten av Barcelona. På menyen sto ferske delikatesser som S5 og R8 og med på kjøpet fikk vi også S8.
Og selv om VI i denne artikkelen betyr motorjournalister, er det fullt mulig for privatpersoner og firmaer å kjøpe et tilsvarende opplegg. Prisene er slett ikke avskrekkende, for rundt 10.000 kroner får du reise, overnatting og en lang dag på banen med tettpakket program. Din Audi-forhandler kan hjelpe deg med mer informasjon.
Progressivt
Dagen starter med et teorikurs, og gjennom formiddagen lærte vi bilene å kjenne samtidig som vi ble guidet gjennom sving for sving på den nesten fire kilometer lange banen bak en instruktør med våkent blikk. Og tro ikke at instruktøren står med løftet pekefinger hele tiden – her vil de fleste bli pushet til å bremse senere og forsere svinger raskere enn de noensinne har gjort før.
Sammen med lunsjen serveres nye tips og råd for en best mulig opplevelse, før siste del av dagen brukes på å kjøre hele banen – igjen bak en instruktør – i de forskjellige bilene. For vårt vedkommende startet det med R8 med manuelt gear – pakkeløsningen vi personlig satte høyest.
Bak en profesjonell instruktør læres det optimale idealsporet mens bremsepunktet flyttes nærmere og nærmere svingen. Helt til det flyttes for langt. Men ingen fare, elektronikken rydder opp og banen er bred og tilgivelig.
Alt er relativt
De fleste er vel enige om at S8 er en lekker limousin, men etter noen runder i en R8 føles den myk, stor og uhåndterlig. Dessuten blir vi kastet rundt i de brede setene. De var nok heldigere med rekkefølgen de som fikk S8 først på programmet.
Med en prislapp på NOK 1.150.000 er S5 også en uoppnåelig drøm for de fleste, men selv denne sportslige coupéen kommer til kort når sammenligningsgrunnlaget heter R8.
Seks timer med hardkjør på bane tar på, men vi er svært fornøyde over å ha kjørt R8 i sine rette omgivelser. 100 på norsk motorvei blir liksom ikke det samme som flat out gjennom raske kurver hvor møtende trafikk er et fremmedord.
Personlig vil jeg nok foretrekke å kjøre R8 på bane et par ganger i året i stedet for å ha en stående i garasjen på norske skilter. Det blir nærmest som dyremishandling å regne å ha en slik bil med norske fartsgrenser.