Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8
Toyota Land Cruiser V8

Råere Land Cruiser

Om du er ute etter en gedigen firehjulstrekker for å posere i bygatene, kan du langt på vei glemme Land Cruiser V8. Er du ute etter en stor komfortabel bil som tar seg frem på bortimot helt ufremkommelige steder, er det bare å stille seg i kø.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at den nye store Land Cruiseren kan ligne ganske mye på bilen den erstatter, er det en helt ny bil Toyota har satt sammen for noen av de mest kresne bilkjøperne i verden.

Det er toppmodellen med tilleggsbetegnelse ”100 som Toyota nå avløser med åttende generasjon av den store Land Cruiseren - som nå blir hetende V8.

LES VÅR FORHÅNDSOMTALE HER

Mest interessant for Norge er en helt ny 4,5-liters V8 dieselmotor med 265 hestekrefter og 600 Nm dreiemoment. Den nye motoren sender den store SUVen fra 0 til 100 på 8,6 sekunder og har en toppfart på 210 kilometer i timen.

Kjører bedre

Etter 10 timer i Land Cruiser på svært varierende veier på Fuerteventura, kan vi fastslå at Toyota har laget en bil som vil gi eiere av dagens store Land Cruiser kjøpetryne.

Bilen er utstyrt med aktiv høydereguleringskontroll for alle fire hjul, og adaptiv variabel fjæring. Hele pakken beskrives av en uendelig rekke med to- og trebokstavers kombinasjoner.

I praksis betyr det at alle fire hjulenes avfjæring virker sammen ved hjelp av et nytt fjæringskontrollsystem. Dette gjør sammen med det nye dynamiske fjæringssystemet (KDSS), som aktivt styrer stabilisatorstagene foran og bak ved hjelp av hydrauliske sylindere, at bilen har fått forbedret kjøreegenskapene både på landevei og ute i terrenget.

På vei er det særlig styrefølelsen og stabiliteten på bilen man legger merke til. Bilen krenger også betydelig mindre - noe som gjør turen langt mer behagelig når hastigheten økes.

Det er imidlertid ingen tvil om at vi snakker om en stor SUV som er optimalisert for langt dårligere veier – og den som først og fremst er ute etter en diger firehjulstrekker som kjører som en stasjonsvogn, bør nok fremdeles kikke i en annen retning.

Fremkommelighet utover det vanlige

Toyota Land Cruiser har gjennom svært mange år etablert seg som den mest pålitelige arbeidshest i deler av verden der vanlige biler ikke henger sammen. Vår kjørerute gikk opp på fjell og nedover bakker så bratte at du mer støtter deg på rattet enn holder i det.

For ytterligere å forbedre fremkommeligheten for Land Cruiser V8, har man utviklet et system som kalles Crawl Control. I første omgang er dette systemet bare tilgjengelig på bensinutgaven.

Crawl Control sørger å kontrollere motor og bremser under helt ekstreme passeringer av bratte bakker, enten du skal opp eller ned, eller over ansamlinger med stein eller tømmer, der du aldri ville forsøkt deg om du ikke først hadde sett at det lot seg gjøre.

Toyota arbeider med å lage en versjon som også vil fungere på dieselmotoren, men på grunn av denne motorens høye dreimoment og doble turbo, er det vanskeligere å justere kraften raskt nok til at den kan fungere lytefritt sammen med det nye systemet.

Høyt gulv

Baksetet i Land Cruiser preges fremdeles av det høye gulvet som gjør at folk med litt lengde blir sittende med knærne høyere enn man skulle ønske seg. Det er imidlertid god plass i lengderetningen noe som kompenserer en del for problemet.

Interiøret har fått en oppgradering fra foregående versjon. Alt er stort i Land Cruiser – selv om du vil kjenne igjen en del av knapper og betjening fra andre Toyota, eller Lexus modeller – er alt gedigent dimensjonert. Her kan du stort sett betjene alle knapper med polvotter på.

Ekstriørmessig har man ikke tatt store sjanser – eller kanskje er det akkurat det man har – bilens utseende kunne like gjerne vært fem år gammelt. Man har stilt inn siktet på biler som Range Rover, Touareg og Mercedes GL og må tåle å sammenlignes også på design – der ligger Land Cruiser noen hakk bak.

70 biler neste år

Med en startpris som personbil på 1.299.900 for Land Cruiser med diesel, og 1.311.700 med bensinmotor, er det kanskje ikke så rart at man forventer at de fleste bilene i Norge vil selges som varebil. Da er startprisen på henholdsvis 724.500 og 816.000 kroner.

Bilen vil være tilgjengelig i Norge fra januar og Toyota-importøren legger lista høyt, og satser på å selge 70 nye Land Cruisere i 2008.

Alle biler som selges i Norge vil ha utstyrsnivå Luxury Grade, noe som betyr at det ikke er så mange alternativer du trenger å forholde deg til:

Priser personbil:

Priser varebil:

PS! Biler med soltak kan ikke bygges om til varebil.

V8 varebil (basert på 5 seter)

kr 724.500

V8 varebil (basert på 7 seter)

kr 743.400

V8 D-4D (basert på 5 seter)

kr 816.000

V8 D-4D (basert på 7 seter)

kr 831.700

V8 5 seter

kr 1.311.700

V8 5 seter m/soltak

kr 1.323.700

V8 7 seter

kr 1.335.900

V8 7 seter m/soltak

kr 1.347.900

V8 D-4D 5 seter

kr 1.299.600

V8 D-4D 5 seter m/soltak

kr 1.311.600

V8 D-4D 7 seter

kr 1.321.300

V8 D-4D 7 seter soltak

kr 1.333.300

Powered by Labrador CMS