Med oppdaterte konkurrenter på plass fant Nissan tiden moden for en ny X-Trail. Men kundene var ikke udelt enige. For å unngå å tråkke noen på tærne ble derfor de synlige inngrepene svært moderate.
Selv om du ser nøye etter, er det ikke sikkert du oppdager hva som er nytt når du treffer på neste generasjon Nissan X-Trail. For mens konkurrentene Toyota og Honda har gått mer drastisk til verks med nyeste RAV4 og CR-V, har Nissan lyttet til sine eksisterende kunder. Og de er såre fornøyd med X-Trail – akkurat slik som den er.
La gå, et større bagasjerom kunne de godt tenke seg. Og det kunne sikkert vært en ide å flytte instrumentene mer i siktlinjen til føreren i stedet for å ha dem mellom fører og passasjer.
Men utseendet endrer dere ikke, ser ut til å ha vært et krav – og Nissan har klart mesterstykket å lage en helt ny bil uten at det synes. Du må plassere bilen side om side med forgjengeren for å ane hva som er endret. Plattformen er Renault/Nissan-alliansens C-plattform, den samme som den populære Qashqai er bygget på.
To nye motorer
Annonse
Ikke så rart at man går forsiktig frem, for forgjengeren har vært en suksess som er bygget i 800.000 eksemplarer siden lanseringen i 2000. Og det på tross av at den ikke selges i USA – der de foretrekker større redskap. Det er Japan og Europa som står for de store volumene.
I Europa er diesel viktig, så nå lanseres to helt nye motorer, begge med et slagvolum på 2,0 liter og 6-trinns manuell gearkasse som standard. Men til glede for 63 prosent av kundene, kan 150-hesteren som alternativ kombineres med en 6-trinns automatkasse. Det kan ikke den kraftigere utgaven med 173 hk. Foretrekker du bensinmotor kan du velge mellom en 2,0-liter med 141 hk eller en 2,4-liter som byr på 169 hk.
Nye X-Trail har et chassis som er 30 prosent stivere enn dagens modell. Selv om 73 prosent av eierne bruker X-Trail som en stor stasjonsvogn og holder seg til vanlig vei, ønsker hver tredje sjåfør muligheten for en gang i blant å ta den med på en liten ekskursjon.
De fleste produsenter vektlegger veiegenskapene mest, men X-Trail har fått perfeksjonert sine egenskaper både på og utenfor veien. Den er stillere og mer komfortabel på landevei samtidig som avansert elektronikk øker fremkommeligheten i terreng.
All-Mode 4x4i kalles det helautomatiske systemet som sørger for kommunikasjon mellom ESP, ABS og ECU når kreftene skal fordeles dit de best kan nyttiggjøres på løst og ulendt underlag. Det gir deg hjelp til å rappellere ned skråninger i en hastighet på 7 km/t.
Elektronikkhjelp får du også til bakkestarten. X-Trail er blant de beste i klassen på bakkeklaring. 20 cm klaring og begrensede overheng gir deg en angrepsvinkel på 29 grader, mens du kan forlate en skråning på 23 grader.
Bedre plass
Annonse
Akselavstanden er økt med beskjedne 0,5 cm, men økte overheng har gjort bilen 17,5 cm lenger. Det kommer til uttrykk i bedre plass for passasjerer og et bagasjevolum på imponerende 603 liter – nærmere 200 liter mer enn i forgjengeren. Bilen har en mengde koppholdere og praktiske oppbevaringsrom, inkludert skuffer som kan trekkes ut under selve gulvet i bagasjerommet.
Nye X-Trail skal produseres i Japan ved samme fabrikk som forgjengeren. Den kommer til Norge i august og blir trolig mest populær med kombinasjonen 150-hesters diesel og manuelt gear. Differansen til automat blir nemlig hele 60.000 kroner etter at staten har forsynt seg med ekstra CO2-avgift på kr 36.579.
Importøren regner med å selge 1100 biler inneværende år. Det innebærer at de på årsbasis oppnår en salgstakt på nivå med hva de har gjort de siste årene – ca 1700 biler.