Audi strekker A4

Syv år er gått siden Audi lanserte dagens A4, og selv om den fikk en facelift i 2004 er tiden nå moden for en helt ny modell.


Publisert Sist oppdatert

Audi A4

Først publisert i Bil 12-2007.

Med en lengdeøkning på 12 cm er nye A4 blitt vesentlig større enn sine konkurrenter, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse. Den er også størst i klassen når det gjelder akselavstand og bagasjerom.

Men det betyr ikke at bilen har blitt mindre sportslig – snarere tvert imot, for ved å flytte forakselen 15,4 cm framover har Audi oppnådd kortere overheng og bedre vektbalanse og derigjennom redusert problemene med understyring. Utstrakt bruk av aluminium og høyfast stål holder vekten nede – ja faktisk er nye A4 lettere enn modellen den erstatter, på tross av økte dimensjoner.

Fem først

I første omgang tilbys A4 med fem forskjellige motorer, hvorav 1,8 TFSI med 160 hk og 2,0 TDI med 143 hk er de mest aktuelle for Norge. Begge er nye konstruksjoner, og dieselutgaven er en moderne commonrailmotor (med partikkelfilter) som går vesentlig roligere enn sin forgjenger.

De som ønsker mer muskler kan velge 2,7 TDI eller 3,0 TDI med henholdsvis 190 og 240 hk. Sistnevnte har også quattro som standard, og det samme gjelder den kraftigste bensinmotoren – 3,2 FSI med 265 hk. Med unntak av 2,7 TDI, som leveres med multitronic gearkasse, er 6-trinns manuell kasse standard.

Neste år kommer de rimeligere variantene 1,8 TFSI og 2,0 TDI – begge med 120 hk og en prislapp som trolig vil starte med et 2-tall. Mulighetene for quattro vil også bli større etter hvert. Spennende kan kombinasjonen 2,0 TFSI (211 hk) med quattro og S-Tronic (Audis navn på DSG) bli for den som ønsker en sportslig A4 uten å betale for en av de største motorene.

2 i 1

Med tilleggsutstyret (ca. kr 40.000) "Audi drive select" kan du i stor grad tilpasse bilen til dine ønsker. Vi lar oss imponere av hvordan dette påvirker akselerasjon og servostyring i komfortabel eller sportslig retning. På modeller med automatkasse kan også gearskift endres etter førerens ønske. Innstilt på Auto velger systemet automatisk ideell innstilling i forhold til kjørestil.

Man kan selv bygge opp systemet med enten dynamisk styring eller demperregulering, eller man kan si som Ole Brumm – "Ja takk, begge deler". Funksjonene kan velges individuelt, slik at man for eksempel kan kombinere hurtig gassrespons med komfortabel demping, og dette åpner nye muligheter for den som ønsker en sporty A4 til spesielle anledninger uten å gi slipp på komfort i hverdagen.

Nye A4 har fått et modernisert interiør – ikke ulikt det vi møtte da A5 kom på markedet tidligere i år. I midtkonsollen sitter et nytt betjeningspunkt med såkalt MMI-logikk for styring av en rekke funksjoner. Disse leses av via en sentralt plassert LCD-skjerm.

Dynamisk evolusjon

Et langt panser, kupéaktig taklinje og korte overheng gir nye A4 et dynamisk utseende uten at den på noen måte kan kalles revolusjonerende sammenlignet med sine forgjengere. Biler med 4-sylindret motor har en grå grill mens grillen på topputgavene – 3,0 TDI og 3,2 FSI – er i høyglanset sort.

En annen detalj er eksosrørene, som på de 4-sylindrede utgavene har ett dobbelt rør på venstre side mens de 6-sylindrede utgavene har ett blankpolert rør på hver side.

Selv med de minste motorene er nye A4 en verdig konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse. Og med nye innstegsutgaver fra 2008 vil den slåss mot billigutgavene fra BMW. Så blir spørsmålet om du foretrekker drift på bak- eller framhjul. Sier du igjen ja takk til begge deler, fins det løsninger i høyere prisklasser fra begge merkene. Og både A4 og 3-serie er bygget for å takle både stor motor og trekk på alle fire.

I Norge regner Audi med å selge 2500 A4 i 2008. Av disse vil 1500 være Avanter på tross av at denne modellen først er leveringsklar et godt stykke utpå vårparten. Frem til da vil ca. 500 kunder ha sikret seg dagens A4 Avant til en hyggelig tilbudspris. Den første nye A4 sedan kommer til Norge få dager før Lillestrøm åpner seg for bil07.

Fakta om Audi A4 2,0 TDI DPF:

Pris: kr 349.000
Motor: 4-syl. rekkemotor, 1968 ccm
105 kW (143 hk) v/4200 o/min
320 Nm v/1750–2500 o/min
LxBxH: 4,7 x 1,83 x 1,43 m
Akselavstand: 2,81 m
Egenvekt m/fører: 1460 kg
Tillatt totalvekt: 2010 kg
Dekk: 225/55 R16
Bagasjerom: 480 liter (VDA)
Tankvolum: 70 liter
Aks. 0–100 km/t: 9,4 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,55 l/mil
CO2-utslipp: 144 g/km

Powered by Labrador CMS