Smågodt fra BMW

En regnværsdag med BMW 135i Coupé på Gotland Ring er julaften og 17. mai på en gang for den som liker å kjøre mer bredt enn fort.

Publisert Sist oppdatert

BMW 135i

Først publisert i Bil 1-2008.

Det er alltid kult å kunne spille på historien. Retrobølgen kommer som kjent alltid tilbake. For BMW handler det mer om å knytte de historiske båndene, enn å forsøke å lage en ny bil som ser gammel ut – heldigvis.

Navn som forplikter

For kort å dra historien til inspirasjonen til dagens 1-serie Coupé; Neue Klasse var serien som BMW lanserte i 1962 – den inneholdt modeller som 1500, 1600, 1800 og senere 2000. Fra denne serien utviklet man en todørs utgave som fikk navnet 1600-2.

Toppmodellen het Ti, den hadde doble Solex-forgassere og 105 hester – det var hyggelig i en bil som veide 900 kilo. Men 1,6-literen klarte ikke de strenge avgasskravene i USA, og BMW monterte derfor sin toliters motor i samme karosseri – dermed var 2002 et faktum.

40 år etter skal 1-Serie Coupé erobre det samme markedet – i en klasse der den ikke har altfor mange reelle konkurrenter – spesielt ikke på det norske markedet. Der er nok Audi TT den eneste som kommer i nærheten, særlig om man måler i status og antall solgte biler.

Kjøreglede kommer innenfra

En vektfordeling på 50/50 og bakhjulstrekk er ingredienser som henter frem det største smilet, selv om været på Gotland ikke viste seg fra sin beste side. Til tross for en akselavstand på 2,66 m er den ikke for kort til å settes opp før svingen, og holdes i fin sladd på beste driftingvis
– om du bare er tøff nok.

Setter du stabilitetsprogrammet i redusert modus kan du leke deg betydelig lenger, men om du virkelig skulle drite deg ut er det fremdeleles en svært god sjanse for at elektronikken redder deg inn igjen. Selvsagt ikke noe å anbefale for kjøring på vei og gate, men skulle du finne på å kjøpe en 135i Coupé ville det være så godt som en fornærmelse å ikke ta den med deg på bane med jevne mellomrom.

M Sport

For å håndtere kreftene i 135i blir den utstyrt med M Sport understell som standard. Det betyr også at bilen er 15 millimeter lavere – bra for tøffe svinger, men det gjør også at du merker rufsete underlag betydelig bedre.

Den elektromekaniske styringen gir kanskje litt mindre konsistent tyngde og følelse enn man kunne ønsket seg. Til gjengjeld er bremsene fantastiske og kompenserer i stor grad for dette under tøff banekjøring.

Den elektronisk styrte bakdifferensialen bidrar til å overføre hestekreftene og 400 Nm dreiemoment til asfalten på en fremragende måte. Det sender 135i fra 0 til 100 på 5,3 sekunder.

BWM sier at det ikke vil komme noen ren M-utgave av 1-serie – navnet M1 er på en måte for alltid lenket til den Giugiaro-designede bilen fra
1978.

Klare linjer

Forfra er coupeen tro mot den første 1-Serien. Både panser og skulderpartiet er det samme som på femdørsutgaven. Som på den nylig introduserte tredørsutgaven har den fått stolpeløse dører – noe som understreker coupé-preget.

Til tross for at det er en coupé er faktisk nykommeren hakket høyere enn bilene med bakluke – det betyr at to baksetepassasjerer kan sitte brukbart, forutsatt at de er under 1,80 og ikke har for lange bein…

Interiøret er relativt enkelt, men kvaliteten gir ingen tvil om at vi befinner oss i premiumklassen. 370 liter bagasjevolum gir grei plass til et par golfbagger eller hva annet du måtte ønske.

Ikke veldig aktuell

306 hester yter den sekssylindrede motoren som er utstyrt med to turboer. Det henter frem smilet – i hvert fall til du står på den norske grensen. For når du skal legge 462.115 kroner i avgiftskassa før bilen står på gata, ender den på 765.000 kroner, og dermed regner selv ikke den mest optimistiske hos BMW Norge med å selge særlig mange av akkurat den bilen.

Med norske avgifter er det de to minste motoralternativene – 120d og den ferske 123d – som blir viktigst. Den første av disse er 177-hesteren på 2,0 liter, med 128 gram CO2 per kilometer. Den andre er også på to liter, og til tross for 400 Nm og 204 hestekrefter slipper den bare ut 138 gram CO2 per kilometer, noe som gjør at den kommer hyggelig ut på avgiftssiden. 356.900 kroner blir salgsprisen for den minste og 448.800 for den største av dieselbilene.

I tillegg kommer også en 125i med 218 hester, som vi ennå ikke har fått prisen på. Den kommer imidlertid trolig til å ha problemer med å hamle opp mot dieselvariantene.

Fakta om BMW 135i Coupé:
Pris: kr 765.000
Motor: R6, 2979 ccm twin turbo
306 hk v/5800 o/min
400 Nm v/1300–5000 o/min
LxBxH: 4,36 x 1,75 x 1,42 m
Akselavstand: 2,66 m
Egenvekt m/fører: 1560 kg
Bagasjerom: 370 liter – 815 (maks)
Tankvolum: 301 liter
Aks. 0–100 km/t: 5,3 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,92 l/mil
CO2-utslipp: 220 g/km

Powered by Labrador CMS