-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fornuft til side
Det skjer ting hos Mazda om dagen – den japanske bilprodusenten tør å satse, og gjør skam på alle beskyldninger om å være kjedelig.
Først publisert i Bil 2/3-2008.
Vi har på ingen måte glemt gledesspredere som RX-8 og MX-5, men for alle som har vokst opp med biler som 323, 626 og 929, eller for den saks skyld 616 og 818, så har det vært biler med vekt på det fornuftige.
Nye CX-7 ser mest ut som en SUV, men i praksis befinner den seg i grenselandet mellom SUV og stasjonsvogn, en bås som ofte blir kalt crossover. I denne samlesekken finner vi biler med trekk fra terrengbilene, men satt opp for gata. Ikke så veldig fornuftig, men ganske morsomt.
Politisk ukorrekt
Utstyrt med en 260 hk 2,3 DISI Turbo motor med seks trinns manuell gearkasse og Active Torque Split firehjulsdrift, forsøker ikke CX-7 engang å late som den har tenkt seg på skogstur. Her er det ikke noe
lavseriegear eller elektroniske terrengkrykker – denne bilen er bygget for å kjøres – gjerne tøft, men på veien. Motoren er den samme som du finner i Mazda6 MPS – som er verstingutgaven av familiebilen.
Inntil videre er ikke valgmulighetene særlig store. CX-7 kommer bare i denne utførelsen og med ett utstyrsnivå. Men det skal etter alt å dømme komme en dieselutgave, kanskje mot slutten av året.
Hvor bra?
Sammenligner vi med SUVer vi har kjørt, er Mazda CX-7 i en egen klasse når det kommer til sportslige kjøreegenskaper. Der biler som Rav4, CR-V eller Tiguan vil protestere kraftig blir Mazdaen egentlig bare litt glad for at du gir den noe å gjøre. Det er vanskelig å kombinere både komfort og sportslig handling, men etter over 100 mil med fullastet bil synes vi balansen er fin – men du må være klar over at du tar et valg.
0–100 går unna på åtte sekunder – det er overraskende fort, og med et bra firehjulstrekksystem kan du gjøre øvelsen unna selv om du ikke er på tørr asfalt.
Den bittelille kundegruppen som tiltrekkes av en bil som denne er nok folk som man kan risikere å få øye på i en Opel Zafira OPC eller en Ford S-Max med 2,5 liters turbo; bilkjøpere som egentlig vil kjøre en liten, kjapp sportsbil, men som har funnet ut at de trenger litt mer plass.
Moderne
Innvendig er CX-7 relativt nøkternt ustyrt. Instrumentene er moderne og lettleste med sportslig design. Mens LEDlista midt i midtkonsollen, med radiodisplay og kjørecomputer, fremdeles ser ut som om den kunne vært hentet fra en mye eldre bil.
Merkelig er det også at man i en så sportslig bil ikke kan justere rattet i lengderetningen, noe som ville gjort det langt lettere å finne den perfekte sittestillingen.
Setene både foran og bak er faste og gir god sitteplass til fire, men også greit til fem. Lasterommet er ganske dypt, men preges av et høyt gulv, noe som gjør at mengden bagasje blir noe begrenset.
Alene
Det finnes flust av motargumenter om du vurderer CX-7. Når engangsavgiften på 443.279 og moms er betalt, er du langt over en halv million kroner bare i avgifter. Så mye at totalprisen på 759.000 nesten kan virke som "mye for pengene" når man har trukket fra bidraget til velferdsstaten.
Til tross for at CX-7 rent utseendemessig og utstyrsmessig kunne ha forsøkt seg på de folkelige SUVene, gjør prisen at konkurrentene blir få.
Nærmest ligger biler som Nissan Murano og Subaru Tribeca. Felles for disse to og CX-7 er at de kun kommer med kraftig bensinmotor.
Velger du å kjøpe Mazda CX-7, kommer du aldri til å stå på parkeringsplassen og lure på om det faktisk er din bil som står der borte. Én CX-7 ble registrert i 2007 – det kommer neppe til å bli et rush i 2008 heller. Men skulle du se en, så titt inn – du kan være ganske sikker på at føreren smiler.
Fakta om Mazda CX-7:
Pris: 759.000
Motor: 4-syl. rekkemotor 2261 ccm
191 kW (269 hk) v/5500 o/min
380 Nm v/3000 o/min
LxBxH: 4,86 x 1,87 x 1,65 m
Akselavstand: 2,75 m
Egenvekt m/fører: 1770
Tillatt totalvekt: 2270
Dekk: 235/60 R18
Bagasjerom: 455–774 liter (VDA)
Tankvolum: 69 liter
Aks. 0–100 km/t: 8,0 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/m
CO2-utslipp: 243 g/km