-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BYD til Norge
Så er den første Kina-bilen for alvor på vei til Norge. Autoindustri, som fra før av representerer Subaru, skal importere BYD.
Jeg håper virkelig Autoindustri vet mer om BYD enn det jeg gjør. For allerede i utgangspunktet synes jeg dette høres litt, hva skal jeg si, annerledes ut. BYD er initialene for Build Your Dream – og dette er altså navnet på bilen.
Dessuten er fabrikken langt fra den største, den er faktisk også et stykke fra de ti største, bilfabrikkene i Kina, og er såpass eksportorientert at det eneste du finner på engelsk på nettstedet deres er to kopier av engelskspråklige artikler.
La meg si det slik, andre kinesiske bilfabrikker har nettsteder som i større grad ser ut som om bakmennene tenker på eksport.
BYD er en av Kinas yngste bilprodusenter som ble skapt ved at batteri-produsent BYD kjøpte opp en konk, statseid, bilfabrikk som het Qingchuan. Måten dette oppkjøpet skjedde på var såpass interessant at metoden senere er blitt forbudt.
Dette var i 2003, og de fikk med seg en modell som heter Flyer. På den siste statistikken jeg har sett solgte Flyer mindre enn 100 biler pr. måned, men den eneste modellen som virkelig er i sving nå, F3, selger 7-8.000/mnd. Det er registrert et par modeller til også, på prislistene, F6 og F8CC men de er ennå ikke kommet skikkelig på nett.
F8CC er den mest spektakulære, en cabrio med ståltak og lettere luksuriøse pretensjoner. F6 er en mollomklasse-sedan, 2 og 2,4 liters Mitsubishi-motorer, som kanskje kan bli interessant, særlig fordi det later til at det er rundt denne de morsomste fremtidsplanene knyttes.
BYD er nemlig en av verdens store produsenter av batterier til for eksempel mobiltelefoner. Derfor er det naturlig at de har lovet å konsentrere seg om el-biler og plug-in hybrider i fremtiden. Og det later til at det er F6 som er mest aktuell for denne transformasjonen.
Den vanlige F6 skal være klar i løpet av denne måneden, så det er kanskje den som blir Kina-nyheten i Geneve. Den har imidlertid allerede vært vist som F6 Dual Mode på Detroit-utstillingen i januar. Riktignok med ferro-holdige batterier og ikke med selskapets jod-lithium.
Den modellen de lever av for tiden er altså F3. Den første bilen BYD-ingeniørene selv har konstruert, og den leveres også i en el-utgave F3e der de sier at rekkevidden er 350 kg. Høres nesten for godt ut.....
Du kan se en film på YouTube der en F3 går gjennom en russisk kollisjonstest. Dersom standarder ligger på EuroNCAP-nivå vil jeg anslå resultatet til tre stjerner. Den bilen du ser der er forresten en vanlig F3, den finnes også i hatch back utgave som F3R.
Den bilen jeg er mest spent på er den flunkende nye R1. Selv om den første gang ble vist for et år siden er man fremdeles ikke sikre på hva som skal finnes under panseret. Det eneste fabrikken sier er at det skal bli Kinas billigste bil, til 23.000 kroner.
Den er meldt på sentralplanleggernes lister over biler som skal lanseres i Kina i år, sammen med en F3 stasjonsvogn og en F8 Coupé.
Så selv om det er en liten produsent med et latterlig navn og en underlig forhistorie er det ikke tvil om at det finnes aktiviteter i utviklingsavdelingen der. Og siden jeg faktisk regner med at Autoindustri vet mer enn meg, kan jeg bare slå fast at det ser ut som om de har nok av spennende produkter å velge mellom.