Toyota Auris 1.4 D4-D







Publisert Sist oppdatert

Toyota Auris

Innledning

Toyota Auris er en av de viktigste bilene som introduseres i år, målt i salgsvolum – ikke så merkelig at Toyota har valgt et navn som er beslektet med det latinske aurum, gull. Den utvendige design viser slektskapet til den utgående Corolla, de som har ventet på noe helt nytt fra Toyotas side blir nok skuffet. Den typiske Corolla-kunde derimot, som er meget tilfreds med en pålitelig bil med et noe anonymt utseende, vil trykke Auris til sitt bryst.

Interiøret er langt dristigere, førermiljøet med den bro-lignende midtskonsollen med den høyt plasserte gearspaken byr på langt friskere takter. Også instrumentene har fått et langt mer moderne design, men det er delte meninger i testlaget om lesbarheten på grafikken i instrumentene. Fortsatt er det et tydelig hardplastpreg over dashbordet, uten at dette går på bekostning av kvalitetsfølelsen.

Førerplassen er oversiktlig og trivelig. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, men ikke like god støtte i sitteputen. Det er likevel lett å finne en passende og behagelig sittestilling, det sørger fireveisregulering av rattet samt rikelig reguleringsmonn på setet for. Den høyt plasserte gearspaken byr på en presis og behagelig sjalting, og den ligger fint i hånden på oss over 180 cm. For sjåfører på 165 cm derimot, må hånden løftes unormalt høyt.

Målebåndet viser at plassforholdene ligger på det jevne i dette selskapet. At Auris har fått 60 liter større bagasjerom enn Corolla, betyr bare at den nå er jevngod med konkurrentene på dette punktet. Benplassen i baksetet har blitt et par centimeter bedre enn før, og samtidig er sittestillingen gunstig slik at Auris fremstår med den beste opplevde plassen i baksetet.

1.4-dieselen er vellykket og behagelig. Selv om maksimalt dreiemoment ikke er på høyde med de tre testkonkurrentene, er fleksibiliteten god. Momentkurven ser nemlig ut som en elefantrygg – med andre ord er den flat over et bredt turtallsområde. Motoren bærer derfor ikke preg av lite muskler, verken når det gjelder støy eller trekkevne. Sammen med femtrinns gearkasse gir motoren et meget harmonisk inntrykk.

Hjulopphenget både foran og bak er helt nytt. Det har fått et forholdsvis mykt oppsett, som betyr at Toyota har prioritert komforten fremfor sportslige kjøreegenskaper. Likevel når ikke kjørekomforten helt opp til Qashqai, noe som et litt høyere støynivå må ta sin del av skylden for. En ulempe er at krengningen er merkbar når svingene kommer tett og fort. Den hastighetsavhengige elektriske servostyringen er presis og gir akseptabel respons fra veien.

FØRERMILJØ 7
Moderne og oversiktlig, noe hardplast. Noen instrumenter kunne vært mer lesbare.
PLASS 7
Bagasjeplass på det jevne, best opplevd plass i baksetet.
KOMFORT 7
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Ikke best på støy.
KJØRING 7
Noe mykt oppsett på hjuloppheng, akseptabel styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 9
Vellykket motor, fleksibel. Lavest testforbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner og høy score i NCAP-testen.
PRIS 8
Gunstig pris i dette selskapet. Ikke dieselpartikkelfilter, men ellers bra utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Nissan Qashqai
- Volkswagen Golf
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS