Morgan : Retro fremtid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Retro fremtid
Dette prosjektet omtalte vi første gang sommeren 2005. I Genève står endelig en ferdig prototyp av Morgan LifeCar. Ingen tvil om opphavet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er en brenselcelle som sørger for energien bilen trenger under vanlig kjøring mens regenerert bremsekraft bidrar med litt ekstra punch under akselerasjon. Bilen er basert på en Morgan Aeromax og laget i et tett samarbeid mellom flere britiske selskaper og universiteter. Rundt to millioner pund har gått med.

Les også Frisk luft fra Morgan

Prosjektet har fått hjelp av tyske Linde på hydrogenfronten. Hydrogenet konverteres til elektrisitet i en 4-stakks brenselcelle som, i tillegg til å generere 22kW strøm, kun har varme og vann som biprodukter. Strømmen ledes til en liten elektrisk motor i hvert hjul.

Her kan du se hvem som står bak

LifeCar har et energiforbruk tilsvarende 0,18 liter bensin på mila og en potensiell toppfart på drøye 130 km/t. Den klarer null til 100 km/t på under 7 sekunder og har en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Og kanskje blir den en del av en renere fremtid?

Morgans historie finner du her

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: