Lexus IS F - F for fort

BMW, Mercedes og Audi har gjort det i mange år – laget superraske versjoner av sine hverdagsbiler – nå følger Lexus etter.


Publisert Sist oppdatert

Lexus IS F

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Med sin IS F har Lexus bestemt seg for å ta opp kampen med sine prestisjekonkurrenter på andre områder enn komfort og luksus. Spørsmålet er om dette er en disiplin som japanerne behersker.

Mer enn dekor

En litt mer langstrakt front, ny bakspoiler og mye fetere hjulhus – du trenger ikke lure på om du ser på en vanlig IS eller en IS F. Legg til et bulende panser som ikke etterlater noen tvil om at det under her befinner seg et lite japansk kraftverk til din disposisjon.

Interiøret holder samme høye nivå som vi er vant til å finne i Lexus. Mye knapper – men alt er ergonomisk og funksjonelt plassert. Og den dagen du faktisk eier en slik bil tar det deg neppe lang tid å bli vant til å trykke på de rette knappene uten å kikke alt for nøye.

Sittekomforten er god – men ikke sensasjonell. Sitteputen kunne vært litt lenger – eller i hvert fall hatt mulighet for å forlenges. Sidestøtten er imidlertid forbilledlig. Tilstrekkelig til at du sitter godt når svingene blir krappe, men ikke så trange at du mister blodsirkulasjonen på langtur.

Stereoanlegget er fra Mark Levinson – noe som gir tydelig beskjed om at du sitter i en premiumbil.

Kraftverk

423 hestekrefter og 505 Newtonmeter yter V8eren som Lexus har utviklet i samarbeid med Yamaha. Sistenevnte har stor kompetanse på motorer med høye ytelser – og har bidratt med en nykonstruert topp.

Ifølge teamet som har utviklet IS F fantes det ingen andre alternativer enn V8 når Lexus for første gang skulle inn i dette segmentet.

Noe av det mest spektakulære med IS F er gassresponsen. Trykker du inn knappen på høyre side av rattet, merket Sport – føler du deg som du rir en motorsykkel. Du trenger nesten bare tenke på at du har lyst til å gi gass før det smeller til.

Lexus har posisjonert seg som et merke som tenker miljø – og for mange har merkenavnet blitt synonymt med hybridløsninger. 270 gram CO2 pr kilometer gjør ikke IS F til noen miljøbil – samtidig ligger den klart lavere enn konkurrentene.

Toppen av kransekaka

Noen vil kanskje bli skuffet over at IS F bare finnes med automatkasse. Det er det over hodet ingen grunn til. Ikke bare har den åtte trinn – noe som gjør at skiftene skjer nesten umerkelig i automatmodus. Men flytter du spaken over i M og bruker paddelshift-spakene på rattet, bruker du ett tiendedels sekund på å skifte gir – og da kjenner du virkelig at du girer – men på den rette måten.

En annen ting er at girkassa stoler på det du gjør. Om du kjører på manuell giring og treffer turtallssperren – så lar IS F deg gjøre det. Her er det ikke noen kontroll som griper inn og girer når du helst ikke ønsker det. For å hjelpe deg å gire på riktig tidspunkt får du riktignok et akustisk varsel før du går rett i turtallsperren.

Til å være en tradisjonell automatgirkasse må dette være det beste som finnes akkurat nå.

Lydorgie

Man må bare la seg imponere av utviklingsteamet bak IS F. Man sitter igjen med en følelse av at dette er ingeniører som sover, puster og lever bilglede. Ved 3600 omdreininger åpnes et eget spjeld, knyttet til eksosanlegget, som sender den råeste motorlyd du kan tenke deg direkte inn i kupeen. Dermed sitter du med en bil som nesten ikke har motorlyd når det er det du ønsker – samtidig som du har seriøs sportsbillyd når du knekker til og virkelig tar ut det som bor i denne bilen.

Forutsigbar under press

Den største forskjellen mellom IS F og hovedkonkurrenten BMW M3 er nok under kraftig press. Der M3 blir rampete og vilter fortsetter IS F å være kontrollert og forutsigbar. Antagelig passer det Lexus-eierne helt perfekt.

Under kyndig veiledning tok vi IS F på noen runder rundt den nybygde Montebello Circuit utenfor Sevilla – mest imponerende er det hvor ballansert bilen oppfører seg – og hvordan elektronikken lar deg tøye grensene svært langt – før den griper inn og hjelper deg ut når du faktisk har driti på draget – og det gjør du – før eller senere.

Det blåser på toppen

Eventuelle problemer med Lexus IS F ligger ikke hos japanerne – men i de svært tøffe konkurrentene den skal slåss med.

IS F er rask, sportslig og med en girkasse som gir deg gledestårer i øynene. Men det gjør også et par av konkurrentene.

BMW M3 er en særdeles potent racerbil for gatebruk. Og i Bayern har de bygget denne typen biler i mange år. Kjøreegenskapene er sylskarpe
og motorene gir både lyd og krefter i toppklasse. Fra Stuttgart kommer Mercedes C63 AMG – en motor som nok overgår Lexus sin og med en kombinasjon av kjørekomfort og sportslighet som har gitt Mercedes en ny giv i dette segmentet. Til slutt har du Audi RS4 som med firehjulstrekk og fancy forsprangsteknikk slett ikke er noen dårlig bil.

Trolig ser Lexus mest til M3 når de skal tenke på en konkurrent til IS F. I praksis føles C 63 AMG som et mer naturlig valg. Mens BMWen i praksis er en banebil som er retta for folk som også kjører på veien – er Mercedes og Lexus mer for de som stort sett kjører på veien, men som også kan tenke seg en banedag en gang i blant.

Ingen volumselger

Den årlige produksjonstakten på IS F vil være rundt 6000 biler. Av disse vil rundt 10 prosent havne i Europa – og rundt 80 biler i Norden. Den norske prisen blir 1.357.000 blanke oljekroner når avgiftene er satt trygt inn på den røde bankboka til Kristin.

Det eneste du da kan velge i tillegg er Lexus sin adaptive fartsholder kombinert med deres nye forhåndsvarslingssystem ved kollisjoner, som
koster 30.000 kroner. Du kan også velge å legge 9000 på bordet for soltak.

LEXUS IS F

Motor: V8, 4696 ccm. Effekt: 423 hk v/6600 o/min, 505 Nm v/5200 o/min.
Egenvekt: 1700 kilo.
Forbruk: 1,14 l/mil. CO2-utslipp: 270 g/km.
0–100 km/t: 4,8 se-kunder. Toppfart: 270.
Pris: 1.157.000.

Powered by Labrador CMS