-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye Audi Q5: Komfortabel familie-SUV
I desember får de første norske kundene levert Audi Q5, den kompakte lillebroren til Q7.
Et vellykket kompromiss mellom det komfortable og det sportslige kan sies å ha blitt Audis varemerke. På samme måte som med A4 og A6 fremstår nemlig den helt ferske Q5 med høy grad av komfort samtidig som det etter vår mening ikke er noen kompakt-SUV på markedet i dag som kan hamle opp med Q5 når det gjelder kjøreegenskaper.
Vi har kjørt bilen på varierte veier i området rundt spanske Valencia, og kan slå fast at kjørefølelsen ikke er særlig forskjellig fra Audi A4. Tyngre bil og noe høyere tyngdepunkt gir noe mer krenging ved frisk kurvekjøring, men det langt fra plagsomt.
De dynamiske egenskapene kommer riktignok tydeligst fram når du velger Audi drive select (tilleggsutstyr som koster ca 35.000 kroner som full pakke med dynamisk styring og demperregulering).
Med dette systemet velger du ulike karakteristikker på støtdempere, gassrespons, gearskift og styrerespons med tre knapper på dashbordet: Comfort, Auto eller Dynamic.
ESP for lastestativ
En nyhet som introduseres på Q5 er at ESP-systemet registrerer om lastestativ er montert, og i så fall griper ESP-systemet raskere inn for å kompensere for høyere tyngdepunkt.
Quattro er standard på alle modeller, mens automatgear betyr dobbelclutchsystemet S-tronic. 7-trinns S-tronic gjør dermed sin debut i kombinasjon med langsplassert motor. Q5 blir altså ikke levert med vanlig automatkasse.
Tre motorer er klare fra starten. Volummodellen blir 2.0 TDI med 170 hk, mens 2.0 TFSI med 211 hk er minste bensinmotor.
Toppmodellen har 3.2 FSI-motor med 270 hester på stallen. Høsten 2009 kommer to mindre motorer, nemlig 2.0 TDI med 142 hk og 2.0 TFSI med 177 hk.
Priser i august
Prisene er klare i løpet av august, og du kan regne med at de starter rundt 500.000 kroner. Priser godt under en halv million vil komme når den minste motoren i programmet er på plass høsten 2009.
Harald A. Møller har tatt mål av seg til å signere 300-400 kontrakter i år, etter at salget starter i september. Salgsmålet for 2009 er 700-800 biler.
Det er altså ingen tvil om at lillebror vil slå storebror Q7 ned i støvlene når det gjelder salgstall.
Fakta om Audi Q5 2.0 TDI/170 hk
PRIS: Ikke klar
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 125 kW (170 hk) v/4200 o/min. 350 Nm v/1750-2500 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 463 x 188 x 165 cm
Akselavstand: 281 cm
Egenvekt m/fører: 1815 kg
Maks. tilhengervekt: 2000 kg
Bagasjerom: 540 liter (VDA)
Dekk: 235/65 R17
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 9,5 sek
Toppfart: 204 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,67 l/mil
CO2-utslipp: 175 g/km
+
Fine kjøreegenskaper kombinert med god komfort.
–
Elektrisk justering av forseter og lengderegulering av bakseter er ekstra.
Konkurrenter: BMW X3, Mercedes-Benz GLK, Land Rover Freelander 2, Volvo XC60.