-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åpent farvel til SLR
Superbilen Mercedes SLR McLaren synger på siste vers. Men skuta skal senkes med flagget til topps.
Finale
Samarbeidet mellom Mercedes og deres Formel 1-partner, McLaren, fortsetter inn i neste sesong. Hva ellers kunne vi forvente etter at Lewis Hamilton sørget for å hente hjem en velfortjent VM-tittel etter tidenes avslutningsrace på sesongen.
Men tyskerne og britene har også samarbeidet om å bygge en supersportsbil, og denne produksjonen skal etter planen stoppes i mai.
Nå bekrefter imidlertid partene det vi på BilNorge avslørte allerede i juli (KLIKK HER). En helt åpen utgave skal avrunde SLR-produksjonen, og den skal samtidig hylle den legendariske racerføreren Stirling Moss som gjorde en glimrende jobb bak rattet i en Mercedes SLR i glansperioden for de såkalte Sølvpilene på 1950-tallet.
Eksklusiv
SLR Stirling Moss blir eksklusiv. Kun 75 eksemplarer skal bygges i perioden juni – desember neste år.
Og det er kanskje også hva markedet greier å svelge unna i disse urolige tider, prislappen blir nemlig på 750.000 euro. Eksklusiv avgifter.
Men de som kjøper bilen får noe å skryte av. Den kompressormatede V8-motoren byr på hele 650 hester. Det gir en akstid til 100 km/t på 3,5 sekunder og, hold på hatten, en potensiell toppfart på formidable 350 km/t - uten noen som helst beskyttelse mot vær og vind.
For her fins ikke en gang en frontrute. Det eneste som gir deg en viss vindbeskyttelse er to pukler bak setene. De inneholder også veltebøyler om uhellet skulle være ute og bilen tipper rundt.
Selv om spesialmodellen er basert på de eksisterende utgavene av SLR McLaren, coupé og roadster, har designerne hele tiden vært bevisste på at denne bilen skal kunne kjøres åpent og kompromissløst i hastigheter opp mot 350 km/t. Det krever en del innovative løsninger.
Sølvpil
Formen er en Sølvpil verdig med et langt V-formet panser og en kort bakstuss. For her er det langt viktigere hva som sitter under panseret enn hva du får med deg i bagasjerommet.
Siden frontruta mangler, flyter formelig eksteriør og interiør sammen.
Og apropos interiør – her er det ikke benyttet noen snarveier, og du finner neppe en synlig plastbit så langt øyet rekker. Ekte materialer som skinn, aluminium og karbonfiber er det derimot rikelig av. En aluminiumsplakett ved gearspaken inneholder signaturen til Stirling Moss og et tall som viser hvilket nummer av de 75 eksemplarene du befinner deg i.
Legende
Når du er setter fra deg bilen ute, og mørke skyer truer på himmelen, så har ingeniørene funnet en løsning som gjør at sportsbilen ikke forvandles til et badekar.
I bagasjerommet finner du deksler som elegant dekker kabinen. Så elegant at bilen nå kan forveksles med en stilig skulptur.
Stirling deler et tett gulv med sine søsken, men etter lange timer i vindtunnel har den fått en ekstra kraftig diffuser i gulvet bak for å beholde bakkekontakten i høye hastigheter.
Bilen har en luftbrems som automatisk trer i funksjon ved oppbremsing fra 120 km/t eller høyere, og denne kan også betjenes manuelt av sjåføren ved behov.
Stirling Moss er en levende legende. Det blir nok også denne SLR-modellen, men de fleste eksemplarene blir nok fraktet rett til en eller annen garasje eller samling, uten noensinne å havne i trafikken. Så hygg deg i alle fall med bildene av herligheten.