-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektriske Chrysler
Chryslers hovedbudskap i Detroit er Vi er her, og vi er elektriske.
El-utvalg
Fire elektriske biler vil de besøkende finne på Chrysler-standen. Tre av dem er kjente fra i fjor, Jeep Wrangler, Dodge Circuit og en Town & Country minivan. Men for alle tre er batteriteknologien bedret, og bilene er oppgradert slik at de nå byr på bedre ytelse og prestasjoner.
Men nå har de også økt familien ved å bygge om en Jeep Patriot til el-drift, samtidig som Circuit, som opprinnelig var en ren Lotus Elan på utsiden, har fått en ny front og hekk som gjør at man begynner å ane at den kommer fra den samme familien som brakte deg Viper.
El med hjelp
Det er bare Circuit som er en ren el-bil. Den har en rekkevidde på mellom 250 og 350 km, avhengig av batteriene.
De tre andre bruker Chryslers E-REV system som gjør at bilen kan kjøre 75 km på ren batteridrift. Deretter slår en liten forbrenningsmotor inn og holder batteriene oppladet. Den gjør at rekkevidden forlenges med 750 km på bare 45 liter bensin.
Disse elektriske ideene var kommet langt lenge før Cerberus kjøpte Chrysler for halvannet år siden. Biler fra dette programmet ble prøvekjørt av media i fjor sommer, og en del biler er for tiden ute i feltforsøk hos vanlige brukere i Arizona.
To av dem, uten å være registrert, ble også brukt da Chrysler var på tiggerferd i Washington sammen med sine to andre medpasienter fra Detroit.
Nesten klar
Chrysler sier at minst en av disse modellene vil være på markedet i lave antall i 2010, omtrent samtidig med at GM skal lansere sin Volt. Alle tre Chrysler-merkene skal ha elbiler på markedet innen 2013 blir vi lovet.
Det man åpenbart jobber mest med nå er å konstruere en moduloppbygget batteripakke, som kan brukes av alle bilene, og dermed holde kostnadene nede. Akkurat nå ser det ut som den mest interessante veien er en de har funnet sammen med sin el-partner General Electric.
Sammen utvikler de en pakke der halvparten består av li-ion batterier som skal brukes ved akselerasjon og den andre halvparten være av sodium-typen – arbeidsbatterier som blant annet er gode på lang kjørelengde. Lettere, mindre og billigere enn andre oppskrifter, ser det ut som.
Pussig at vi ikke har hørt om dette i forbindelse med Think. GE er som kjent en av eierne i den norske el-bil fabrikken.