-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lincoln bygger en Flex
Ford har nok ikke fått det de ønsket ut av sin Flex. Nå lar de Lincoln bygge en søstermodell.
Egentlig er Ford Flex en ganske tøff 7-seters crossover. Hva som har gått galt, er vanskelig å si. Marketing? Pris? Den distinkte designen?
Faktum er i hvert fall at den er ikke noen drønnende suksess, og Ford trenger å utnytte D4-plattformen sin. Derfor dukket Lincoln MKT opp i Detroit som en 2010 modell.
Flex dukket egentlig opp som en Fairlane i Detroit i 2005 (LES MER HER). Så lå den på is inntil vi fikk den som produksjonsmodell i New York påsken 2007. Jeg likte den, tydelige, horisontale linjer, litt som om de hadde utført Land Rovers drømmebiler i praksis.
Nytt uttrykk
Da er det sikkert fornuftig at Lincoln har tatt det hele den andre veien. Der Forden går på langs, er Lincoln mye mer orientert i retning av vinkler, kanter og vertikale linjer.
Allerede i fronten ser du det, den nye todelte vingegrillen kunne vært en moderne utgave av Detroit Red Wings-vingen. Og de følger opp hele veien. Profilen foran på sidene, Coca Cola humpen over bakhjulene, den hatch-liknende avslutningen, baklysene som ser ut som sammenvokste øyebryn, og hele veien: svært skarp press der platene er bøyd.
Innvendig har Lincoln arvet Flex-interiøret, men har oppgradert det. Først og fremst ved hjelp av materialer som føles rikere, instrumentene finner man nå bak et LED-belyst akryl-cluster og det er tydelige sømmer, som skal gi inntrykk av håndsøm over det hele.
Velutstyrt
Komforten er det også tenkt på. Fotstøtter til den andre seteraden for eksempel, og kjøleskap som de bak også kan rekke.
På tilbehørslisten finner man alt det som plutselig er blitt obligatorisk i år: adaptiv cruisekontroll, bremseforsterker, blindsonevarsler, og et selv-parkeringssystem som de påstår er enklere i drift enn konkurrentenes.
Under panseret finnes en 3,5-liters EcoBoost V6 motor på 355 hk. Den driver gjennom en sekstrinner til alle fire hjulene.
Ford sier at fjæringen er rekalibrert slik at bilen kommer til å oppføre seg som en virkelig Lincoln – hva nå det måtte bety. Selv forbinder jeg det med bevegelser som i Ferder-seilasen og skikkelig på-nesa når man trykker på bremsepedalen. Men det er kanskje 20 år tilbake i tid?
Denne bilen skal møte konkurrenter som X5, Q7 og MDX fra Honda/Acura. Tøft naboskap, så på spørsmål om salgstallprognoser er Lincoln-folket raske med å presisere at dette er et typisk nisjeprodukt.