-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Fisker i Detroit
Danskamerikanske Henrik Fisker har for lengst kastet seg på miljøbølgen, men her er det ikke snakk om kompakte lavbudsjettbiler akkurat.
Du har lest noen ganger om Henrik Fisker på disse sidene, dansken som ble toppdesigner hos blant annet BMW og som de siste årene har jobbet med spennende hybridbiler.
Denne interessen har blant annet ført Fisker ut i en rettssak med Tesla - en produsent av høypotente elbiler – og denne gikk Fisker seirende ut av. Kanskje han dermed dro litt på smilebåndet da Tesla fikk plass rett over gangen for hans egen stand på Detroit-utstillingen.
Ulike løsninger
Nå skal det sies at produktene fra Tesla og Fisker er ganske forskjellige. Riktignok sikter begge sportslig og up market, men bilen fra Tesla er rent elektrisk og batteridrevet mens Fiskers løsning er en såkalt plugg-inn hybrid.
I Detroit viste Fisker to forskjellige modeller basert på samme aluminium spaceframe arkitektur. Karma er en gammel kjenning her på BilNorge.no, en firedørs coupé som av utseende har fellestrekk med for eksempel Porsche Panamera. Ny i Detroit var Sunset, en todørs coupé på samme lest.
Modellene deler også drivlinjen som opprinnelig ble utviklet av Quantum Technologies for militære formål. Den lar bilene kjøre utslippsfritt i ca 80 km mens en firesylindret bensinmotor sørger for å forlenge rekkevidden betydelig ved å opptre som en generator for elmotoren.
Finsk produksjon
Fisker har inngått en avtale med finske Valmet som starter produksjonen av Karma i løpet av 2009. Finnene har bygget en fabrikk for produksjon av Porsche Boxster, og det er denne kapasiteten Fisker nå overtar.
Målet er på sikt å komme opp i 12-16.000 biler årlig, fordelt med 2/3 Karma og 1/3 Sunset. Andre modeller kan komme til siden.
Fisker hevder å ha fast ordre på 1300 biler, og selskapet regner ikke med å få problemer av tilsvarende art som andre bilprodusenter har for tiden.
- Siden industrien nå snus på hodet, er det en glimrende anledning til å starte ny business, sier Wolfgang Ziebart, en tidligere BMW-direktør som nå arbeider som konsulent for Fisker. Produktene er i alle fall ekte barn av vår tid.