-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Drømmer om bildesign
Man går sjelden feil hvis man stikker innom arkitekthøyskolen i Oslo. Som regel finner du noen elever på design som viser at de har bildesign i ryggraden. Her presenterer vi to, og slipper damene til først. Eva Tøftum.
Begge de to vi skal møte her har vært gjennom et kurs som heter TeknoForm på skolens linje for industridesign. Det gikk over 18 uker, og omfatter både skissing, tegning, 3D modellering, rendering og modellbygging. Det hele ender med en omfattende presentasjon, der hele prosessen skal være dokumentert og hvor modellene skal presenteres.
Så når jeg møter Eva Tøftums Ninja-svarte Taxi, basert på Peugeots formspråk og forflyttet til Tokyo, er det ikke bare den futuristiske modellen jeg blir imponert av. Det er hele tankegangen bak.
Jeg mener, Peugeot-taxi i Tokyo? Det finnes vel nesten ikke en eneste Peugeot i hele Japan, og i hvert fall ikke Taxier. Hun begrunner det greit. Tokyo er verdens tettest befolkede by, der trenger de en E-Revolusjon innen transport, der Een står for energi, elektronikk og environment – miljø.
Peugeot fordi de fokuserer på miljø, og gjennom deres designkonkurranser har de vist at de ikke er fremmede for nye løsninger. Og her har vi virkelig nye løsninger.
Som man vil se av bildene er dette en to-boks løsning. En liten smarting som er drivenheten og som betjenes av en sjåfør. Og en boks, som finnes med forskjellig antall sitteplasser og i forskjellige størrelser.
Du går inn i en boks, bestiller en tur til en bestemt adresse og venter til den lille drivloppa kommer og henter venterommet ditt, og drar den av gårde dit du skal. Det hele selvfølgelig styrt av et skikkelig optimaliseringsprogram.
Nå skal ikke jeg diskutere konseptet med henne (hvorfor sjåfør for eksempel, hvorfor ikke helautomatisk og fjernstyrt?) men bare fortelle hvor imponert jeg er over selve resultatet. I sin presentasjon har hun for eksempel en skikkelig analyse av Peugeots formspråk.
Dråpeformede, langt uttrukne frontlys for eksempel, lett kjeglepreg i profilen, markert overheng foran en bakrute som går i et panorama over på sidene og en logo som er startstedet for linjene som trekkes bakover på bilen. Hun snakker også om det matt svarte mot den lakkerte overflaten som finnes på nesten alle Peugeotene.
Mange glimrende observasjoner, og ikke en Peugeot-forhandler eller importør i miles omkrets!
Mange av disse elementene har hun brukt på sin modell, og enten vi snakker om bare den lille traktoren, eller om hele ensemblet, det står som en påla. Og er dessuten ganske speisa og ytterst originalt.
Ikke aner jeg hvilken tilbakemelding hun fikk av makta. De som vurderer elevarbeider på AHO har en kjedelig tendens til å være svært kritiske til folk som jobber seg for langt ut i det konseptuelle, men akkurat denne skulle jeg tro møtte kravene både fra akademikerne og de som ser litt lenger.
Hun har tidligere studert en stund i Delft (skolen der Mazdas designsjef kommer fra, og Adrian van Hoydoonk, BMWs designsjef og min personlige favoritt i denne trioen, Volvos Fedde Talsma som spiller et meget fett trekkspell!), hun har møtt legendariske Luigi Colani (I am the World famous professor Colani – pompøs pause – He, he, he – rå latter, imiterer hun den legendariske far-av-organisk-design), og nå er hun snart på vei til et internship hos Phillips i Singapore.
At det ender med bildesign er langt fra sikkert, men akkurat nå håper i hvert fall jeg på det.