-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche Boxster S: Tysk espressomaskin
Den er som skapt for svingete fjellveier. Smilet satt løst da vi deltok på Porsches lansering av nye Boxster på Sicilia.
Det er en populær Porsche-modell som nå får en fortjent oppgradering. Da Boxster (986) først ble lansert i 1996, hadde den en 2,5-liters 6-sylindret boxermotor. I 1999 ble slagvolumet økt til 2,7 liter og du kunne velge mellom Boxster med 220 hk eller Boxster S med 252 hk.
En ny Boxster med kodenavn 987 ble lansert i 2006, og da fikk den også en fetter med hardt tak – Cayman. Hk-antallet i Boxster økte til 245 hk mens spranget til Boxster S ble mer markant siden denne fikk en 3,4-liters motor med 295 hk.
Mer enn facelift
Nå får Boxster en ny oppgradering, og det er lite som har passert designere og ingeniører uten å bli modifisert eller oppgradert i en eller annen form.
En vanlig Boxster har nå en 2,9-liters motor med 255 hk og 290 Nm. Det betyr en økning i slagvolumet på 0,2 liter, 10 ekstra hester og + 17 Newtonmeter i momentavdelingen.
Boxster S har samme slagvolum som tidligere, men effekten er økt med 15 hk til 310 og dreiemomentet med 20 Nm til 360. Enda viktigere er det at denne motoren har fått direkte innsprøyting som medfører betydelig lavere forbruk og dertil hørende CO2-utslipp.
Gear og bremser oppgradert
En ny 6-trinns manuell gearkasse er standard i begge modeller, og det merkes best i Boxster som tidligere hadde 5-trinns kasse.
Standard er også at anbefalt gearskift vises på et display i instrumentpanelet, men det spørs om ikke hjernen din blir overstyrt av det herlige snerret fra boxermotoren som øker i takt med turtallet etter hvert som du nærmer deg sperra ved 7.500 o/min.
Fjærer og dempere er kalibrert om, og den ordinære utgaven har fått kraftigere bremser enn hos forgjengeren. Frontskiver med en diameter på 318 mm og en tykkelse på 28 mm, samt 4-pots calipere, er standard på begge modeller. 4-pots calipere og skiver med en diameter på 299 mm sitter på bakhjulene.
Ny kosmetikk
Boxster-modellene har fått nye frontlykter med to runde innsatser på hver side. LED kjørelys er plassert sammen med tåkelyktene. Også bak er det LED som gjelder for alle funksjoner. For øvrig er en rekke små detaljer endret i eksteriøret, deriblant de utvendige speilhusene.
Interiøret er oppgradert med en ny senterkonsoll med bedre oversikt, men fortsatt finner du tenningsnøkkelen på ”feil” side av rattet – en typisk Porsche-detalj som de har dratt med seg fra sine glansdager på Le Mans – den gang det var løpende start.
Effektiv PDK
Den viktigste nyheten er imidlertid at PDK, Porsches effektive 7-trinns dobbelclutch gearkasse, nå er tilgjengelig i Boxster. Dermed blir det også aktuelt å vurdere et alternativ til manuell gearkasse for alle oss som ikke synes Tiptronic S hører hjemme i en sportsbil.
Du velger selv om kassa skal geare automatisk eller om du selv vil sjalte via knapper på rattet. Porsche har ikke valgt hendler bak rattet som mange andre, men har i stedet store ”knapper” som trykkes / trekkes fra for- / baksiden når du vil foreta manuelle skift. Etter litt tilvenning er de nok like enkle i bruk som ”manualer” bak rattet.
Ellers kan du trygt overlate jobben til automatikken som kan innstilles i forskjellige nivåer – avhengig av om du ønsker mest mulig komfort eller skal ta deg raskt rundt en bane.
Les også Julepresang fra Ferdinand
Graderinger
Du kan også påvirke innstillingen av chassiset i tilsvarende grad, enten sammen med eller uavhengig av innstillingen på gearkassa når bilen er utstyrt med Sport Chrono Package eller Sport Chrono Package Plus. Da får du også ”launch control” som gir deg så rask akselerasjon som overhode mulig under de rådende forhold.
Vår grønne favorittbil var utstyrt med full pakke. Med sitt lave tyngdepunkt og midtstilte motor er Boxster S en roadster som formelig ber deg bli med på leken på svingete landeveier.
Vi ser ingen negative sider ved å utstyre bilen med PDK gearkasse, snarere tvert imot siden denne foretar skiftene mer effektivt enn du selv kan klare og dermed sørger for lavere forbruk. Insisterer du på å geare manuelt, bruker du knappene på rattet. I begge tilfeller lar du venstrefoten hvile mens du putrer langsomt gjennom rushtrafikken hjem fra kontoret.
Boxster var en viktig modell den gang Porsche kun hadde eksklusive sportsbiler, og produksjonen av den ”rimelige” Porsche-modellen har vært kjørt parallelt i Finland og Zuffenhausen takket være et godt samarbeid med finske Valmet. I 2011 mister Valmet dette oppdraget, men vi får vel anta at østerrikske Magna Steyr da kan gjøre en minst like bra jobb.
Porsche går definitivt ikke på akkord med kvaliteten på sine biler, og selv om Boxster og Cayman er juniorer i familien, har de mye til felles med 911 når det gjelder kjøreopplevelse og kvalitetsfølelse.
Konkurrenter: BMW Z4M, Audi TT-S, Mercedes SLK 55 AMG
+
Mye kjøreglede og ekte Porsche-kvalitet i kompakt innpakning
-
Finn andre argumenter enn praktiske egenskaper og gunstig når du skal overbevise din bedre halvdel om bilens fortreffelighet