Mazda3 i-stop, 2009, MZR 2.0 DISI motor

Mazda3 i-stop

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Variasjoner over Mazda3

Mazda lanserer to nye varianter på sin populære nykommer i Genéve. Her får både de som er mest opptatt av miljø og de som ønsker real kjøreglede oppfylt sine ønsker.

Publisert Sist oppdatert

Vi har nettopp stiftet bekjentskap med nye Mazda3 på Mallorca, noe du kan lese mer om HER. Vi har også kjørt en tidlig prototyp av forrige generasjon Mazda3 med deres egenutviklede start/stopp-system (LES MER HER).

Men nå er altså systemet klart for markedet i spesialmodellen Mazda3 i-stop som får sin verdensdebut under bilutstillingen i Genève om en måned. Og det er ingen tilfeldighet at Mazda velger å lansere det unike systemet i sin bestselger som nå fremstår ny og moderne drakt.

Systemet er integrert i en bil med MZR 2.0 DISI (Direct Injection Spark Ignition) bensinmotor. Sammen vil disse teknologiene hjelpe modellen med å redusere forbruket med 12 prosent (ved bykjøring) sammenlignet med dagen Mazda3 med tilsvarende motor. Men det skal ikke gå på bekostning av kjøreglede eller andre positive egenskaper, lover Mazda.

GTI-knuser

For de som er mer opptatt av renspikka kjøreglede og potente ytelser, stiller den japanske produsenten ut en ny versjon av Mazda3 MPS. Denne er utstyrt med en MZR 2.3 DISI turbomotor og bygger videre på det image forgjengerne med samme betegnelse har opparbeidet seg.

Det sies ikke noe konkret om ytelser i nye Mazda3 MPS, men dagens modell har 260 hk og etterfølgeren kan neppe være dårligere. Jeg skal love at det er mer enn nok i en bil som trekker på forhjulene. Spesielt i et vinterkledd Norge.

Powered by Labrador CMS