Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera
Porsche Panamera

Ingen tilfeldigheter i Panamera

Når Porsche til høsten lanserer sin Panamera, er hver minste detalj gjennomtenkt i kjent Porsche-tradisjon. Her får du flere detaljer.

Publisert

Det går noen måneder fra Panamera debuterer i Shanghai i april til den er på plass hos forhandlerne. I Tyskland er lanseringen satt til 12. september, og den er planlagt til minste detalj.

Hittil har vi fått små drypp om bilens utseende og litt om ytelser. Nå kommer mer informasjon og bilder av den delen hvor fører og passasjerer oppholder seg under reisen.

La oss starte med senterkonsollen. Den strekker seg hele veien fra dashbordet til baksetene. Porsche lover hittil uopplevd dimensjon av plass og komfort i alle fire seter. En lav seteposisjon og et lavt plassert ratt skal gi den direkte responsen fra veien som Porsche er så kjent for.

På øverste hylle

Valgmulighetene er store for de som ønsker en skreddersydd bil. Her fins lær av ypperste kvalitet i 13 forskjellige farger. Og trimdetaljer i syv forskjellige utførelser, inkludert eksklusive materialer som karbon og oliventre.

4-soners klimaanlegg kan leveres med individuell justering av temperatur og luftstrøm til hvert enkelt sete. Komfortseter er standard framme i Panamera S og 4S, og disse justeres elektrisk i åtte retninger for maksimal komfort på reisen. Bak sørger to separate seter med foldbare armlener for at selv høyreiste personer sitter komfortabelt, i følge Porsche.

Panamera Turbo kombinerer elektrisk justerbare seter med en Comfort Memory Pack som gir uttrekkbar forlengelse av sitteputen, ekstra ryggstøtte og elektrisk justering av rattet. Som tilleggsutstyr kan det også leveres elektrisk justerbare seter bak.

Konsertsal

Allerede fra starten er Panamera designet med tanke på vellyd. Ikke bare fra motoren, men også fra et high-end surround anlegg fra Burmester. De 16 høyttalerne med like mange forsterkere, har en membranflate på til sammen 2.400 kvadratcentimeter. En effekt på over 1000 W fra forsterkeren gir i følge Porsche opplevelse som i en konsertsal.

Bagasjerommet i Panamera er utformet for å romme fire kofferter stående på høykant. Volumet er på 445 liter i Panamera S og 4S, og det kan økes til 1250 liter når baksetene slås ned.

V8 power

Alle Panamera-modeller får V8-motor. ”Innstegmodellen Panamera S får en 4,8-liter som yter 400 hk. Kreftene leveres til bakhjulene, enten via en 6-trinns manuell, eller en 7-trinns PDK gearkasse. Akselerasjonstiden til 100 km/t er 5,4 sekunder og potensiell toppfart 283 km/t. Snittforbruk, for den det måtte interessere, er 1,08 liter på mila.

I Tyskland koster Panamera med PDK €98.085,50 mens den med manuelt gear er priset til €94,575.

Panamera S har samme motor, men kreftene fordeles her til alle fire hjul via en 7-trinns PDK-kasse. Dermed synker aks-tiden til fem blank mens toppfarten på grunn av den ekstra tyngden synker med 1 km/t. Snittforbruk oppgis til 1,11 l/mil og tysk pris til €102.251.

Turbo på topp

Toppmodellen blir Panamera Turbo med 4,8-liters V8 og en dobbel turbo som gir 500 hk. Også her fordeles kreftene til alle fire hjul via PDK-kasse. Det gir 0 til 100 på 4,2 sekunder, toppfart på 303 km/t og snittforbruk på 1,22 l/mil. Tysk pris er €135.154.

Biler med PDK har også Porsches nyutviklede stopp/start-funksjon, og det kan jo spare noen desiliter ved bykjøring. Det kan komme godt med i Porsches CO2-regnskap.

SE STORE BILDER HER

Powered by Labrador CMS