-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ingen tilfeldigheter i Panamera
Når Porsche til høsten lanserer sin Panamera, er hver minste detalj gjennomtenkt i kjent Porsche-tradisjon. Her får du flere detaljer.
Det går noen måneder fra Panamera debuterer i Shanghai i april til den er på plass hos forhandlerne. I Tyskland er lanseringen satt til 12. september, og den er planlagt til minste detalj.
Hittil har vi fått små drypp om bilens utseende og litt om ytelser. Nå kommer mer informasjon og bilder av den delen hvor fører og passasjerer oppholder seg under reisen.
La oss starte med senterkonsollen. Den strekker seg hele veien fra dashbordet til baksetene. Porsche lover hittil uopplevd dimensjon av plass og komfort i alle fire seter. En lav seteposisjon og et lavt plassert ratt skal gi den direkte responsen fra veien som Porsche er så kjent for.
På øverste hylle
Valgmulighetene er store for de som ønsker en skreddersydd bil. Her fins lær av ypperste kvalitet i 13 forskjellige farger. Og trimdetaljer i syv forskjellige utførelser, inkludert eksklusive materialer som karbon og oliventre.
4-soners klimaanlegg kan leveres med individuell justering av temperatur og luftstrøm til hvert enkelt sete. Komfortseter er standard framme i Panamera S og 4S, og disse justeres elektrisk i åtte retninger for maksimal komfort på reisen. Bak sørger to separate seter med foldbare armlener for at selv høyreiste personer sitter komfortabelt, i følge Porsche.
Panamera Turbo kombinerer elektrisk justerbare seter med en Comfort Memory Pack som gir uttrekkbar forlengelse av sitteputen, ekstra ryggstøtte og elektrisk justering av rattet. Som tilleggsutstyr kan det også leveres elektrisk justerbare seter bak.
Konsertsal
Allerede fra starten er Panamera designet med tanke på vellyd. Ikke bare fra motoren, men også fra et high-end surround anlegg fra Burmester. De 16 høyttalerne med like mange forsterkere, har en membranflate på til sammen 2.400 kvadratcentimeter. En effekt på over 1000 W fra forsterkeren gir i følge Porsche opplevelse som i en konsertsal.
Bagasjerommet i Panamera er utformet for å romme fire kofferter stående på høykant. Volumet er på 445 liter i Panamera S og 4S, og det kan økes til 1250 liter når baksetene slås ned.
V8 power
Alle Panamera-modeller får V8-motor. Innstegmodellen Panamera S får en 4,8-liter som yter 400 hk. Kreftene leveres til bakhjulene, enten via en 6-trinns manuell, eller en 7-trinns PDK gearkasse. Akselerasjonstiden til 100 km/t er 5,4 sekunder og potensiell toppfart 283 km/t. Snittforbruk, for den det måtte interessere, er 1,08 liter på mila.
I Tyskland koster Panamera med PDK 98.085,50 mens den med manuelt gear er priset til 94,575.
Panamera S har samme motor, men kreftene fordeles her til alle fire hjul via en 7-trinns PDK-kasse. Dermed synker aks-tiden til fem blank mens toppfarten på grunn av den ekstra tyngden synker med 1 km/t. Snittforbruk oppgis til 1,11 l/mil og tysk pris til 102.251.
Turbo på topp
Toppmodellen blir Panamera Turbo med 4,8-liters V8 og en dobbel turbo som gir 500 hk. Også her fordeles kreftene til alle fire hjul via PDK-kasse. Det gir 0 til 100 på 4,2 sekunder, toppfart på 303 km/t og snittforbruk på 1,22 l/mil. Tysk pris er 135.154.
Biler med PDK har også Porsches nyutviklede stopp/start-funksjon, og det kan jo spare noen desiliter ved bykjøring. Det kan komme godt med i Porsches CO2-regnskap.