Saab-kunder vil ikke lide

En eventuell konkurs ved fabrikken, vil ikke skape noen problemer for Saab-kundene.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt strømmer nye biler ut til Saab-forhandlerne på tross av en turbulent situasjon. Foto: Knut Moberg d.e.

Advokat Fredrik Lohne i Norges Bilbransjeforbund er en av landets aller fremste eksperter på jussen rundt garanti og forbrukerkjøpslov knyttet opp til bil.

- Om Saab skulle forsvinne som bilmerke, står forhandleren som har solgt bilen til kunden ansvarlig uansett, sier Lohne.

Det gjelder også om importøren eventuelt skulle gå konkurs.

- Kundene skal alltid forholde seg til den forhandleren som har solgt bilen, sier han.

Tidligere i år gikk Auto Huset, som var en av Saabs største forhandlere, konkurs. I dette tilfellet skal kundene ta kontakt med importøren, da de ikke lenger har noen forhandler å fremme sine krav mot.

- I tilfellet konkursen med Auto Huset, skal alle krav som gjelder feil med kjøretøyet som kan føres tilbake til produsentansvaret, fremmes overfor importøren, sier advokaten.

Det eneste tilfellet hvor kundene kunne få et problem var hvis både forhandler og importør gikk konkurs.

- Skulle det utenkelige skje at både forhandler og importør går konkurs, har man som kunde et problem.

- Da har man nemlig ingen juridisk enhet å fremme noe krav overfor, sier Fredrik Lohne.

Importøren bekrefter
- Det blir det ingen endringer for kundene, samme hva som skjer med Saab. Vi vil selvfølgelig stå ved våre garantiforpliktelser, bekrefter adm. direktør Petter Smebye hos Saab-importøren General Motors Norge AS.

Bruktimport
Den som har kjøpt en bruktimportert Saab av nyere årgang, kan i garantitiden også fremme krav overfor den norske importøren på feil som kan tilbakeføres til produksjonen av bilen.

Dersom den norske importøren mot alle odds skulle gå konkurs, må kunder som har kjøpt en bruktimportert bil fremme sin krav til den utenlandske forhandleren hvor bilen er kjøpt.

Powered by Labrador CMS