Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX

”Baby”-Roller klar for visning

Rolls-Roye 200EX, som den foreløpig heter – den kommende lille Rolls-Roycen, er klar for Geneve.

Publisert Sist oppdatert

Avdelingen for ”Ikke-lenger-veldig-hemmelig hos RR har det travelt om dagen. Det er ikke mange dager siden de lettet på sløret for oppgraderinger på Fantomene (LES MER HER). Nå slipper de ut noen bilder og de første detaljer på den lille (Lille? 5,40 meter lang!) modellen deres.

SE SPIONBILDER AV ”RR4 HER

Men hva de ikke forklarer er hvorfor den heter 200EX. Rolls har alltid kalt eksperimentbilene sine et eller annet med EX til etternavn. (min favoritt er vel 10EX, forløperen for Phantom I – den første bilen derfra som ble pushet over 100 miles per hour. Bilen står vel fremdels på bilmuseet i Stratford?), og nummereringen har fulgt prosjektene.

Den første bilen under BMW-regimet fra 2003 var 100EX, og den siste het 101 EX, Phantom coupéen fra et par år tilbake. Jeg nekter å tro at de har hatt 99 prosjekter mellom 101 og 200 EX. Jeg regner med en forklaring når jeg treffer folkene derfra i Genève.

SE ALT BILNORGE HAR SKREVET OM ROLLS-ROYCE HER

Typisk Rolls

Det vi har sett av bildene så langt forteller imidlertid at dette er en rendyrket Rolls, du behøver ikke engang bli presentert for grillen for å oppfatte det.

Selv om den er mindre formell enn storebror (Stor? Mer enn 6 meter i LWB-utgaven), kjenner du den allikevel igjen på den høye fronten, det lange panseret, det korte overhenget, skråningen på A-stolpen og den karakteristiske hekken. Rolls hele veien.

FRA MINI TIL ROLLS PÅ EN WEEKEND

Ellers imponerer designsjef Ian Camerons håndverk. De enorme flatene er mesterlig håndtert, og de geometriske skulptur-innslagene gir det hele en mektig personlighet. Og heldigvis har de fikset bak-hengslete bakdører på denne også.

Interiøret mener jeg mindre om, foreløpig. Men Alan Sheppard har forstått seg på huder og flis tidligere han. Han jobbet for eksempel lenge sammen med Cameron på Freelander og Range Rover.

Få detaljer

De siste ukenes øvelser har vel bare vært trening for ”Lette-på-sløret mannskapet på Goodwood-fabrikken, for den store operasjonen skal skje den 3. mars på deres Genève-stand. Da skal nemlig detaljene ut. I dag vet vi ikke mer enn 5399 x 1948 x 1550 mm, 20-tommers hjul og akselavstand på 3295 mm. Dessuten vet vi følgende om motoren: V12 New!

Men hva vi vet er hvordan presseavdelingenes tyngdepunkt flyttes stadig lenger øst. Se her på listen over Presse-informasjoner:

Engelsk, 36.78 KB. Tysk, 30.78 KB. Fransk, 31.28 KB. Spansk, 32,35 KB. Italiensk, 30,79 KB. Russisk, 153,54 KB. Arabisk, 169,32 KB. Japansk, 212,86 KB. Koreansk, 166,74 KB. Forenklet Kinesisk, 276,14 KB og Tradisjonelt Kinesisk bare 42 KB. Men her er ikke Skandinavisk mye interessant, for å si det sånn.

Vi skal nok få brakt litt mer 200EX-stoff til dere etter hvert allikevel.

SE VÅRT STORE BILDEGALLERI

Powered by Labrador CMS