-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rinspeed skifter ham
Årets Genève-stunt fra Rinspeed – standen som alltid har noe sprøtt – er en elbil som endrer form og volum. Avhengig av passasjerenes – ikke form og volum men – antall.
Det Frank Rinderknecht, mannen bak Rinspeed, har gjort seg tanker om denne gangen, er at en bil som regel drasser rundt på alt for mye volum. Som regel er føreren alene i bilen, selv om det er plass til fem der. Det går i hvert fall ut over aerodynamikken, sier Rinderknecht, og gjør noe med det.
iChange er navnet på den bilen han skal vise, som gjør noe med akkurat dette. Det er en bil som enkelt forandrer seg fra enseters strømlinjebil til en treseter, etter at hekken på magisk vis har poppet opp og gitt plass til ytterligere to.
En til tre
Problemet med hele konseptet er imidlertid at det er vel ikke aerodynamikken man kan tjene mest på ved å dimensjonere en bil etter antall passasjerer, det ville vært vekten. Men her har man en bil som veier 1050 kg. Uansett om den er i 1- eller 3-personers konfigurasjon.
Og dersom det virkelig skulle være noe å hente på den strømlinjete enseters varianten, ville det vært over lengre avstander med høyere hastigheter. Og, som Gabriel Voisin sa da en kunde av hans ekstremt dyre luksusbiler spurte om hva han burde forbedre på bilen for å kjøre fra Paris til Nice: Ta heller toget. Det er sikrere og meget mer komfortabelt.
Kjapp og smidig
Ser vi på det som er av bil, finner vi en dørløs konstruksjon der taket, 103 cm over havet, tilter fremover for å gi adgang. Alt er nøkkelløst selvfølgelig, og elmotoren på 150 kW mates fra lithium-batterier og gir bilen en toppfart på 220 km/t samt solide sprint-egenskaper. Null til hundre på litt over fire sekunder. Enorme mengder med hi-fi og info-tech systemer.
Men som vanlig er det mer enn et underlig tricks eller to Rinderknecht ønsker å vise frem her. Hans firma driver egentlig konstruksjons- og rådgivningsvirksomhet, i tillegg at de styler og trimmer. Så hans Genève-biler er alltid stapp fulle av avansert teknologi fra prestisjetunge underleverandører.
Går man inn i detaljene her, eller inn på Rinspeeds hjemmesider, møter man alt fra moderne produksjonsteknikk via ny limteknikk og dekk (fra Pirelli) til femskritt innen produktpresentasjon. Nye solceller og nye ullstoffer til interiøret er bare et par av de mange spennende detaljene.
Dette er vel minst den tiende gangen Rinspeed kommer med noe man aldri har sett maken til. Synd bare, at så få av forslagene hans (for eksempel undervannsbilen og glassbilen) har gitt noen gjenklang. Men moro er det, så lenge det står på.