-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive
Honda er tilbake på solid grunn med familiebilen Accord Tourer. Bagasjeplass og forbruk trekker noe ned.
Honda Accord Tourer er den ferskeste av de to japanske konkurrentene, den debuterer i testsammenheng hos oss her. Den var nemlig ikke kommet på markedet da vi kjørte vår stortest med ti stasjonsvogner i Bil nr 7.
I førersetet finner vi rikelige reguleringsmonn i både lengderetning og vinkling av sitteputen, men skinnsetene er for glatte til å gi fullgod sidestøtte i ryggen. Likevel, alt i alt har Accord de beste setene av de to testbilene.
Venstrefoten finner en meget god og bred forthviler, mens midtkonsollen befinner seg litt for langt til høyre til å gi naturlig sidestøtte for høyrebenet. Passasjeren foran nyter også godt av at setet har høyderegulering.
Elektrisk åpning og lukking av bakluka er Accord alene om av de to. Honda har gjort det til en spesialitet at det er lett å felle ned bakseteryggen, så også her.
Men hvor skal bagasjeromdekselet legges når seteryggen slås ned? Det er ingen naturlig plass til dette nå, noe det faktisk var i forrige modell.
Selv om førermiljø og interiør har flere likhetstrekk i de to bilene, virker Accorden mer gedigen enn Mazda6 – et diffust testkriterium, kanskje, men det kjennes rett og slett som det er mer å ta i.
Ratt, gearspak, brytere og hendler fremstår med bedre kvalitetsfølelse på grunn av materialvalg og overflater - men det må du også betale for.
Hvor vidt forskjellen i kvalitetsopplevelse i de to bilene er verdt drøyt 50.000 kroner, som er den faktiske prisforskjellen mellom våre to testbiler, skal vi ikke ha noen sterk mening om. Det blir smak og behag.
En detalj som er et pluss for både komfort og sikkerhet, er ryggekameraet. Den negative siden av førermiljøet er at det er et vell av knapper og brytere å forholde seg til.
Accord har den beste motoren av de to, ikke minst er den mer fleksibel enn Mazda-motoren. Du kan faktisk la turtallet falle helt ned til 1000 o/min. før protestene blir tydelige.
Den litt sterkere Accord-motoren er målbart raskere i alle akselerasjonsøvelsene, men forskjellen er bare marginal. En medvirkende årsak til at forskjellen ikke er større, er at Accord er 85 kg tyngre.
Motoren er kombinert med sekstrinns manuell gearkasse hvor sjaltingen ikke krever så mye krefter som hos konkurrenten. Et hjelpemiddel for å kjøre motoren optimalt er det at bilen har gearskiftindikator i form av piler opp eller ned på instrumentpanelet foran førerplassen.
Hjuloppheng og fjæring har prioritert komfort fremfor sportslig kjørefølelse. Mazda 6 er en anelse mer sportslig i sitt oppsett, men forskjellen mellom de to bilene er ikke stor.
Styringen gir god tilbakemelding fra underlaget, men den er ikke den mest kontante. Samtidig har dekkene en tendens til sporing på slitt asfalt.
LES VIDERE:
- Mazda6
- Konklusjon
- Tekniske data