-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda6 2.0 D Advance Plus
Gunstig pris, og plukker ellers poeng jevnt og trutt i testen. Når ikke helt opp på komfort og utstyr.
Mazda6 har 5 cm større akselavstand og 7,5 cm større utvendig lengde enn forgjengeren som ble introdusert i 2002. Det er derfor ikke overraskende at Mazda6 vinner over Accord i disiplinen Bagasjeplass.
Både lastelengde og lastehøyde under bagasjedeksel er bedre, og naturlig nok er derfor også volumet større. Det er et eget rom under gulvet hvor bagasjeromdekselet kan stues vekk, men det er en ganske omstendelig jobb.
Mazda6 er 85 kg lettere enn Accord, men likevel har de to bilene lik tillatt totalvekt. Mazdaen har nemlig 90 kg høyere tillatt nyttelast enn Accord. På den annen side kan Accord trekke 100 kg tyngre tilhenger.
Kupéen oppleves som relativt rommelig. På plass ved rattet finner vi et ryddig, enkelt og oversiktlig førermiljø. Sammenlignet med Accord gir Mazda-interiøret noe mer plastpreg.
Sittekomforten er absolutt akseptabel, men får ikke toppscore på grunn av at sitteputene er i korteste laget. Sidestøtten i ryggen er noe bedre her enn i Accord, rett og slett fordi skinnsetene ikke er like glatte.
Rattet og de fleste betjeningsorganer er spedere enn hva vi finner i Accord, med andre ord er de ikke fullt så mye "å holde i". Mens vi holder oss i førermiljøet, må vi nevne at kjørecomputeren er overraskende komplisert, den er verken intuitiv eller logisk å bruke.
Motoren ligger et lite hakk bak konkurrenten når det gjelder motorvolum, effekt, moment og akselerasjonstall. Derimot kommer den gunstig ut når det gjelder forbruk – 85 kg mindre vekt enn Accord legger grunnlaget for at CO2-utslippet er 6 g/km lavere. På landeveien er det større forskjell i praksis enn ytelse og akselerasjonstall skulle tilsi.
Mazda-motoren er merkbart mindre fleksibel, og den bør ha turtall over 1500 o/min. for å vise sitt beste. Mazda6 viser høyest støynivå under akselerasjon, mens nivået ligger på det jevne ved landeveiskjøring i 50 og 80 km/t.
Kjøreegenskapene er en av bilens meget positive egenskaper, det skulle bare mangle ettersom konstruktørene hos Mazda har lagt vekt på de dynamiske egenskapene.
Bilen kan vise til en presis, forholdsvis kontant styring. Hjulopphenget fremstår som noe mer sportslig enn Accord, men alt i alt bedømmer vi at kjøreegenskapene ligger på samme nivå.
Bilen har ikke gått gjennom kverna hos EuroNCAP ennå, men det er ingen grunn til å tvile på at den vil oppnå 5 kollisjonsstjerner. Dessuten har Mazda6 meget gode bremser, og den kopierer den imponerende korte bremselengden på 22,5 meter fra 80 km/t som vi oppnådde i testen i Bil 7, nå på annen asfalt, men med samme type dekk.
LES VIDERE:
- Honda Accord
- Konklusjon
- Tekniske data